En kritisk diskursanalyse af en ny uddannelsesreform - pædagogik eller politik?

Eva Fink, Bettina Poulsen, Marianne Bardenfleth

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Afsættet for indlægget i symposiebogen er en masterafhandling i forbindelse med Master i Voksenuddannelse fra Roskilde Universitet. Afhandlingens afsæt er den nye uddannelsesreform for sygeplejerskeuddannelsen: Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje, BEK nr. 29 af 24/01/2008. Afhandlingen behandler beslutningsgrundlaget og de forskellige diskurser, der har været i spil i forhold til revisionsarbejdet samt de strukturelle og sproglige forandringer, der ses i den nye bekendtgørelse. Afhandlingens teori og metode tager udgangspunkt i den britiske lingvist og diskursanalytiker Norman Faircloughs kritiske diskusanalyse. Afhandlingen behandler tillige perspektiver relateret til de studerendes læring og læringsbetingelser.
    OriginalsprogDansk
    TitelUdviklings- og forskningsaktiviteter 2008, Rigshospitalet, Symposiebog
    Publikationsdato8 jun. 2009
    StatusUdgivet - 8 jun. 2009

    Citationsformater