En metasyntese af vejledning i læreruddannelsen i norden

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen er resultatet af en metasyntese om viden om vejledning i nordiske læreruddannelser, udarbejdet fra artikler omhandlende forsknings- og udviklingsarbejder i udvalgte databaser. Forskningsspørgsmålet: Hvilken samlet evident forsknings- og udviklingsviden findes om vejledning i nordiske læreruddannelser fra 2008 – 2014? Hvilke typer af vejledning er beskrevet i relation hertil? 9 ud af 13 artikler blev inkluderet ud fra en kvalitetsvurdering. Den fundne viden handler primært om praktikvejledning. Forskningsviden om vejledning i andre uddannelseskontekster fx karrierevejledning er nærmest fraværende. Metasyntesen viser, at det at kunne praktikvejlede til fortsat professionel udvikling kalder på flere kompetencer og viden, end aktuel praksis viser.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer3
    TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
    Vol/bind2
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)62 - 83
    Antal sider21
    ISSN2445-8538
    StatusUdgivet - okt. 2017

    Emneord

    • læreruddannelsen
    • vejledning
    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater