Abstract
Artiklen er resultatet af en metasyntese om viden om vejledning i nordiske læreruddannelser, udarbejdet fra artikler omhandlende forsknings- og udviklingsarbejder i udvalgte databaser. Forskningsspørgsmålet: Hvilken samlet evident forsknings- og udviklingsviden findes om vejledning i nordiske læreruddannelser fra 2008 – 2014? Hvilke typer af vejledning er beskrevet i relation hertil? 9 ud af 13 artikler blev inkluderet ud fra en kvalitetsvurdering. Den fundne viden handler primært om praktikvejledning. Forskningsviden om vejledning i andre uddannelseskontekster fx karrierevejledning er nærmest fraværende. Metasyntesen viser, at det at kunne praktikvejlede til fortsat professionel udvikling kalder på flere kompetencer og viden, end aktuel praksis viser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 3 |
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 62 - 83 |
Antal sider | 21 |
ISSN | 2445-8538 |
Status | Udgivet - okt. 2017 |
Emneord
- læreruddannelsen
- vejledning
- Uddannelse, professioner og erhverv