Abstract
Dette kompendium er udarbejdet i forlængelse af BL-projektet, som havde til formål at undersøge hvorledes dokumenterede til-fredshedsresultater kunne føre til en forbedret praksis.
På baggrund af iagttagelser og diskussioner med de involverede skoler, som har deltaget i projektet er kompendiet skrevet som en slags konceptpapir for ”Netværksbaseret benchlearning”.
I kompendiet er benchlearning defineret som en aktivitet, der både omfatter 1) viljen til at forandre noget i praksis, 2) indhentning af erfaringer og viden udefra til en forbedring af forudsætningerne for at forandre og forbedre, og 3) den efterfølgende implemen-tering i organisationen.
På den måde er benchlearning blevet et forholdsvis exclusivt begreb, som bestemt ikke omfatter alt det som ESB-netværket og dets medlemmer skal foretage sig.
Der er f.eks. meget god grund til at søge erfaring og inspiration hos hinanden på en knap så gen-nemgribende måde. Det kan være både lærerigt, inspirerende og også føre til forbedringer uden alle de anstrengelser, der ligger i et egentligt benchlearning forløb. Det viser projektets erfaringer.
Inspiration fra andre kan også være en god forberedelse til formuleringen af et benchlearning forløb.
Dette kompendium omfatter kun arbejdet med ”Netværksbaseret benchlearning” og er blevet til i et tæt samarbejde mellem de to eksterne konsulenter og mange af de proceskonsulenter og ESB-koordinatorer, der har fulgt projektet til dørs og har givet værdi-fuld inspiration og vejledning un-dervejs. Hans Jørgen Knudsen DEL er hovedansvarlig for udarbejdelsen.
Kompendiet er tænkt som en hjælp til proceskonsulenter og ESB-koordinatorer i deres arbejde med at fremme benchlearning processen. Den skal ses i et samspil med de 2 andre centrale kompendier i projektet:
Ledelsens rolle i gennemførelsen af benchlearning - erfaringer fra ESB-netværkets bench-learning projekt
Guide til netværksbaseret benchlearning – BL guide
På baggrund af iagttagelser og diskussioner med de involverede skoler, som har deltaget i projektet er kompendiet skrevet som en slags konceptpapir for ”Netværksbaseret benchlearning”.
I kompendiet er benchlearning defineret som en aktivitet, der både omfatter 1) viljen til at forandre noget i praksis, 2) indhentning af erfaringer og viden udefra til en forbedring af forudsætningerne for at forandre og forbedre, og 3) den efterfølgende implemen-tering i organisationen.
På den måde er benchlearning blevet et forholdsvis exclusivt begreb, som bestemt ikke omfatter alt det som ESB-netværket og dets medlemmer skal foretage sig.
Der er f.eks. meget god grund til at søge erfaring og inspiration hos hinanden på en knap så gen-nemgribende måde. Det kan være både lærerigt, inspirerende og også føre til forbedringer uden alle de anstrengelser, der ligger i et egentligt benchlearning forløb. Det viser projektets erfaringer.
Inspiration fra andre kan også være en god forberedelse til formuleringen af et benchlearning forløb.
Dette kompendium omfatter kun arbejdet med ”Netværksbaseret benchlearning” og er blevet til i et tæt samarbejde mellem de to eksterne konsulenter og mange af de proceskonsulenter og ESB-koordinatorer, der har fulgt projektet til dørs og har givet værdi-fuld inspiration og vejledning un-dervejs. Hans Jørgen Knudsen DEL er hovedansvarlig for udarbejdelsen.
Kompendiet er tænkt som en hjælp til proceskonsulenter og ESB-koordinatorer i deres arbejde med at fremme benchlearning processen. Den skal ses i et samspil med de 2 andre centrale kompendier i projektet:
Ledelsens rolle i gennemførelsen af benchlearning - erfaringer fra ESB-netværkets bench-learning projekt
Guide til netværksbaseret benchlearning – BL guide
Originalsprog | Dansk |
---|
Status | Udgivet - dec. 2007 |
---|
Emneord
- ESB
- benchlearning
- benchmarking
- videndeling