Abstract
Artiklen fremviser to aktuelle eksempler på håndtering af arbejdet med video i uddannelsesforskningen, hvoraf det ene baserer sig på forfatterens eget arbejde. Fokus for udlægningen er etik i videobaseret forskning. Der introduceres til autoetnografisk videonarratologi (AVN), hvis innovative sammenkobling af allerede etablerede kvalitative forskningsmetoder hævdes at besidde etisk forrang over modeksemplet, der ligeledes bestræber sig på innovation og metodisk opfindsomhed. Formen udgøres dels af en anamnese, dels af et videnskabsmetodologisk casestudy. Herunder berøres forholdet mellem teori og metode i en kritik af modeksemplet, på hvilket grundlag der lægges op til en uddannelsesfilosofisk diskussion, der ikke forfølges.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 30 okt. 2015 |
Antal sider | 18 |
Status | Udgivet - 30 okt. 2015 |
Emneord
- innovation og entreprenørskab
- fællesskab
- konflikter
- metodelære
- professionsidentitet
- relationer