En sammenhængende overgang? Om legens fleksible deltagelsesrum i overgangen fra dagtilbud til skole

Anette Boye Koch, Ane Bjerre Odgaard, Helle Marie Skovbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger en række konkrete legeeksperimenter i børns overgang fra dagtilbud til skole. Det empiriske afsæt er feltobservationer fra et pilotstudie i 2020, hvor lege­eksperimenter blev designet og afprø­vet som overgangsaktivitet i et dansk skoledistrikt. Her deltog de ældste børn fra områdets børnehaver sammen med skolebørn fra 3. klasse og pædagoger fra hhv. dagtilbud og skole i en række pædagogisk rammesatte legeeksperi­menter på den lokale skole. Legeeks­perimenterne undersøges ved at kaste lys på, hvordan børnehavebørnenes veje ind i skolen konkret udfolder sig her, samt ved at fremhæve de muligheder, som denne aktivitetsform åbner ift. at etablere sammenhæng i overgangen. Et centralt fund fra undersøgelsen er, at legeeksperimenterne muliggør veje ind i skolen gennem fleksible deltagelsesrum. Dette stiller imidlertid anderledes krav til de professionelles deltagelse end ved mange andre typer af overgangsaktiviteter. Legeeksperi­menterne aktualiserer overgangen som en proces, hvor paratheden ikke ensidigt er barnets, dagtilbuddets eller skolens ansvar, men hvor alle parter gensidigt må justere sig efter hinanden inden for rammerne af legeordener.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer36
Sider (fra-til)142-151
Antal sider10
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • dagtilbud
  • design
  • eksperiment
  • leg
  • overgang
  • skole

Citationsformater