En tilgængelighedens pædagogik: fritids- og ungdomspædagogisk faglighed med afsæt i børn og unges egne perspektiver

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel udforsker fritids- og ungdomspædagogisk faglighed med fokus på børns og unges egne perspektiver. I kapitlet præsenteres tre praksisnære forskningsprojekter, der tematiserer ungdoms- og fritidspædagogiske spørgsmål. Projekterne undersøger tematikker som marginalisering, trivsel, agens og medbestemmelse i pædagogiske sammenhænge og resultaterne peger på at tillid, dialog, relationer og fællesskaber er centrale elementer i børns og unges oplevelse af trivsel. Kapitlet introducerer begrebet en tilgængelighedens pædagogik, der understreger betydningen af den professionelles evne til at respondere på børns og unges behov og perspektiver i de pædagogiske miljøer. Diskussionen inddrager desuden teoretiske pointer fra Gert Biesta og Paulo Freire samt aktuel ungdoms- og trivselsforskning, og afsluttes med arbejdsspørgsmål til refleksion.
OriginalsprogDansk
TitelFritids- og ungdomspædagogik : en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge
RedaktørerChristoffer Schultz, Kirsten Elisa Petersen
Antal sider23
ForlagUngdomsringen
Publikationsdato2024
Sider116-138
Kapitel5
ISBN (Trykt)978-87-90742-64-5
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater