Abstract
Dette kapitel udforsker fritids- og ungdomspædagogisk faglighed med fokus på børns og unges egne perspektiver. I kapitlet præsenteres tre praksisnære forskningsprojekter, der tematiserer ungdoms- og fritidspædagogiske spørgsmål. Projekterne undersøger tematikker som marginalisering, trivsel, agens og medbestemmelse i pædagogiske sammenhænge og resultaterne peger på at tillid, dialog, relationer og fællesskaber er centrale elementer i børns og unges oplevelse af trivsel. Kapitlet introducerer begrebet en tilgængelighedens pædagogik, der understreger betydningen af den professionelles evne til at respondere på børns og unges behov og perspektiver i de pædagogiske miljøer. Diskussionen inddrager desuden teoretiske pointer fra Gert Biesta og Paulo Freire samt aktuel ungdoms- og trivselsforskning, og afsluttes med arbejdsspørgsmål til refleksion.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fritids- og ungdomspædagogik : en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge |
Redaktører | Christoffer Schultz, Kirsten Elisa Petersen |
Antal sider | 23 |
Forlag | Ungdomsringen |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 116-138 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90742-64-5 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Børn og unge