Abstract
I dette kapitel ser vi på den politiske beslutningsproces, der har ledt frem til den reviderede dagtilbudslov og den styrkede pædagogiske læreplan. Formålet er at vise hvordan processen, der er lanceret som en åben proces med involvering af daginstitutionsområdets mange interesserenter - også kan anskues som en standardiseret og ministerielt styret proces – som allerede længe inden den officielle start, var igangsat med en række forskellige initiativer. Vi vil vise hvordan, der har været flere forskellige politiske dagsordner og ambitioner med læreplanen, som har resulteret i at læreplanen må betragtes som et kompromis med forandrede og flertydige indholdselementer, som kan læses forskelligt af forskellige aktører afhængigt af hvor i feltet de er placeret. Afslutningsvist vil vi vise hvordan daginstitutionsområdet på trods af en stigende politisk opmærksomhed fortsat betragtes som et lav-prioriteret område, der kan kastes rundt mellem ministerier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Styrket børnehavepædagogisk tradition - eller mere læring? : Kritiske analyser af den nye læreplan |
Redaktører | Anja Anja Hvidtfeldt Stanek, Line Togsverd, Tomas Ellegaard |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | Odense |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 16-36 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-408-3377-5 |
Status | Udgivet - 2021 |