En undersøgelse af sygeplejestuderendes trivsel i praktikuddannelse i en hospitalsafdeling, og betydningen heraf i forhold til frafald

Susan Ptak Rasmussen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskningpeer review

    272 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne afhandling er en undersøgelse af sygeplejestuderendes oplevelser og erfaringer med trivsel i praktikuddannelse i en hospitalsafdeling. Center for Arbejdslivs definition af trivselsbegrebet anvendes til at analysere trivsels betydning for frafald i praktikuddannelse. Undersøgelsen er baseret på et feltarbejde blandt 12 sygeplejestuderende med forskellige baggrunde, hvad angår alder, uddannelsesbaggrund og etnicitet, mens de var i praktikuddannelse i en hospitalsafdeling for at undersøge trivselsforhold, som de opstår og udvikler sig under uddannelsen i praktikken.
    Undersøgelsens formål er at pege på sammenhænge i de studerendes oplevelser af trivsel i praktikuddannelsen, der kan have betydning for frafald. Der er naturligvis oplevelser i praktikuddannelsen, der får de studerende til at udvikle sig, og giver dem gode oplevelser af at trives, hvor frafald ikke kommer på tale. Modsat er der også oplevelser, som medfører frafald. I betragtning af at frafald i
    sygeplejerskeuddannelsen er et faktum1, og hidtidige undersøgelser fortrinsvis har haft fokus på den teoretiske del af uddannelsen, anses det for nødvendigt at udforske den del af de studerendes uddannelse, der foregår i praktikken. Her sættes fokus på situationer, der med udgangspunkt i Center for Arbejdslivs tilgang til trivselsbegrebet kan fortolkes som oplevelser og erfaringer, der kan føre til frafald.
    til frafald.
    OriginalsprogDansk
    Antal sider229
    StatusUdgivet - 1 maj 2010

    Emneord

    • sygeplejerskeuddannelsen

    Citationsformater