Engageret ledelse af læring: om at balancere planlægning og improvisation i brug af it-læremidler i undervisningen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    I kapitlet undersøger jeg, hvordan ledelse af læring kommer tættere på elever, når man ser på klasseledelse med særligt fokus på begrebet engagement. Spørgsmålet om engageret ledelse af læring undersøges med empirisk afsæt i min deltagelse i det nationale forskningsprojekt Demonstrationsskoleforsøg om skoleudvikling med it-læremidler. Med udgangspunkt i mit feltarbejde vil jeg med to cases vise, hvordan engagerede lærere forsøger at skabe grobund for udvikling af elevers kompetencer. Den ene case viser en lærer, der i kraft af sin evne til at sætte rammer, fange stemninger i klassen og benytte de hjælpemidler, der er til rådighed, formår at improvisere og få undervisningen til at lykkes. I den anden case beskrives en lærer, der ikke formår at mønstre denne åbenhed og kun magter at styre undervisningen gennem sin planlægning og intentionen for undervisningen og derfor har store problemer med at lede sin klasse.
    OriginalsprogDansk
    TitelBorgernær Ledelse
    RedaktørerKristian Gylling Olesen, Anja Svejgaard Pors
    Antal sider21
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagAkademisk Forlag
    Publikationsdato2016
    Sider106-129
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)9788750045298
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • feltarbejde

    Citationsformater