Abstract
I kapitlet undersøger jeg, hvordan ledelse af læring kommer tættere på elever, når man ser på klasseledelse med særligt fokus på begrebet engagement. Spørgsmålet om engageret ledelse af læring undersøges med empirisk afsæt i min deltagelse i det nationale forskningsprojekt Demonstrationsskoleforsøg om skoleudvikling med it-læremidler. Med udgangspunkt i mit feltarbejde vil jeg med to cases vise, hvordan engagerede lærere forsøger at skabe grobund for udvikling af elevers kompetencer. Den ene case viser en lærer, der i kraft af sin evne til at sætte rammer, fange stemninger i klassen og benytte de hjælpemidler, der er til rådighed, formår at improvisere og få undervisningen til at lykkes. I den anden case beskrives en lærer, der ikke formår at mønstre denne åbenhed og kun magter at styre undervisningen gennem sin planlægning og intentionen for undervisningen og derfor har store problemer med at lede sin klasse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Borgernær Ledelse |
Redaktører | Kristian Gylling Olesen, Anja Svejgaard Pors |
Antal sider | 21 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2016 |
Sider | 106-129 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 9788750045298 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- feltarbejde