Engineering i stx - et prototypisk proof-of-concept

Lars Brian Krogh, Anne Hansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Pilotprojektet Engineering i gymnasiet (stx) var tænkt at afdække potentialet og vanskelighederne
ved at indføre engineeringtilgange i den naturvidenskabelige stx-undervisning, der traditionelt
er fokuseret omkring teorier og teorirettede undersøgelser. Naturfaglige lærere fra tre gymnasier deltog i projektets workshops, praksisafprøvninger og materialeudvikling. Der blev indsamlet empiri på lærer- og elevniveau vha. surveys, observation og interviews. Både lærere og elever oplever at engineeringforløb bidrager til faglig læring, især metodisk, til elevmotivation og til generiske kompetencer. Projektet peger dog også på behovet for fortsat udvikling af mindre tidskrævende engineeringformater samt indsatser- ift. stilladsering og evaluering af engineerings særlige udbyttemål. Som prototype fungerer det!
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer4
Sider (fra-til)50-68
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 1 dec. 2021

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater