Enighedens slagside: Dilemmaer og muligheder i det tværprofessinelle samarbejde om unge på kanten af skolen

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

    Abstract

    Dette paper diskuterer de professionsfaglige udfordringer i det tværprofessionelle samarbejde om og med unge med svag skoletilknytning. Afsættet for diskussionen er viden oparbejdet i undersøgelsen På kanten af skolen – skoletilknytning og forebyggelse i et ungdomsperspektiv (Højholdt, Arndal, Blaabjerg og Jensen 2015 ), hvor blandt andre 16 udskolingsunge med svag skoletilknytning blev interviewet. Undersøgelsen viste endda meget tydeligt, at de unge oplever ofte ikke at blive set og hørt af de professionelle, og at det professionelle system handler temmelig ensrettet i forhold til unges komplekse problemer uden for skolen. Paperet indskriver sig i en diskussion om, hvordan de familiemæssige forhold kan have stor betydning for de unges skoledeltagelse (Bourdieu 2001), men ikke nødvendigvis fører til marginalisering eller risikoadfærd i skolen og samfundet i øvrigt (se fx Dencik & Jørgensen 1999; Ejrnæs m.fl. 2006; Ploug 2005). Udsagnene i gruppeinterviewene fra de forskellige professionelle i undersøgelsen giver imidlertid et billede af, at de professionelle ofte ikke ser situationen sådan. I følge de professionelle skyldes elevernes skoleproblemer ofte familiemæssige forhold, og ofte taler de professionelle om skolen som en isoleret verden på den ene side og forældrene (med deres forvaltning af forældreansvaret) på den anden.på tværs af faggrænser. De professionelle lægger således stor vægt på enighed og samhørighed i samarbejdet på tværs af faggrænser. En stræben efter enighed som ikke nødvendigvis hjælper de unge, men snarere synes at medvirke til at forstærke systemets marginaliseringsprocesser (Højholdt et al. 2015). Hvorledes denne enigheden kan overskrides og danne grundlag for en udvikling af det professionelle hjælpesystem er vil paperet give sine bud på. Der vil i den forbindelse være fokus mod: Udviklingen af professionsidentiteten og dens betydning for problemforståelser.Professionsuddannelsernes muligheder og dilemmaer i uddannelsen til udviklingsorienteret tværprofessionelt samarbejde.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato28 okt. 2016
    StatusUdgivet - 28 okt. 2016
    BegivenhedNORDPRO: Professionerna i mötet mellan kunskaps-samhället och granskningssamhället: Förändrade villkor och nutida utmaningar - Lunds Universitet, Lund, Sverige
    Varighed: 27 okt. 201628 okt. 2016
    http://www.soch.lu.se/nordpro-2016/nordpro-konferensen-2016
    http://www.hioa.no/om-hioa/sps/nordpro

    Konference

    KonferenceNORDPRO
    LokationLunds Universitet
    LandSverige
    ByLund
    Periode27/10/1628/10/16
    AndetNordiskt nätverk för professionsforskning, är skapat på initiativ av existerande forsknings- och utvecklingsmiljöer i professionsstudier, och syftar till att bidra till en fortlöpande kunskapsspridning mellan forskning, utbildning och praktik
    Internetadresse

    Emneord

    • fastholdelse

    Citationsformater