TY - CHAP
T1 - Entreprenørskabsdidaktik
T2 - dannelses- og mulighedsorienteret didaktik til grundskolen
AU - Brahe-Orlandi, Raffaele
PY - 2022/6/9
Y1 - 2022/6/9
N2 - En mulighedernes didaktik til grundskolen i lyset af entreprenørskabsteori bør hvile på nogle grundlæggende antagelser om dannelse. Med afsæt i eksisterende definitioner og forståelser af dannelse diskuterer kapitlet disses brugbarhed i en grundskolekontekst anno 2021. Kapitlet ønsker at stille spørgsmål om, hvad grundskolens primære opgave er i et samfund og en verden, der kalder på en række grundlæggende forandringer. Overordnet ønsker kapitlet at argumentere for en didaktik og et dannelsesideal, der fokuserer på at åbne verden for eleverne, så de tror på, og er i stand til, at handle på egne muligheder for at gribe om og begribe verden, fag, sig selv og hinanden. Målet med grundskole og grundskolepædagogik bør være at uddanne og danne eleverne til frihed i tænkning og handling på den ene side og på agency eller handlekompetence som et særligt fokus på den anden side.
AB - En mulighedernes didaktik til grundskolen i lyset af entreprenørskabsteori bør hvile på nogle grundlæggende antagelser om dannelse. Med afsæt i eksisterende definitioner og forståelser af dannelse diskuterer kapitlet disses brugbarhed i en grundskolekontekst anno 2021. Kapitlet ønsker at stille spørgsmål om, hvad grundskolens primære opgave er i et samfund og en verden, der kalder på en række grundlæggende forandringer. Overordnet ønsker kapitlet at argumentere for en didaktik og et dannelsesideal, der fokuserer på at åbne verden for eleverne, så de tror på, og er i stand til, at handle på egne muligheder for at gribe om og begribe verden, fag, sig selv og hinanden. Målet med grundskole og grundskolepædagogik bør være at uddanne og danne eleverne til frihed i tænkning og handling på den ene side og på agency eller handlekompetence som et særligt fokus på den anden side.
KW - dannelse
KW - didaktik
KW - entreprenørskabsundervisning
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788772164854
SP - 72
EP - 90
BT - Mulighedernes didaktik
A2 - Ramsgaard, Michael Breum
A2 - Brahe-Orlandi, Raffaele
A2 - Højlund, Christina
A2 - Thomassen, Mette Lindahl
A2 - Østergaard, Thomas
PB - Frydenlund Academic
CY - Frederiksberg
ER -