Abstract
Meningen er at øge læserens beredskab - paratviden i overordnet forstand om historien og de forestillinger og vidensformer, der er knyttet til historien. Der lyder nemlig et kollektivt suk blandt alle lærere på alle niveauer over den ringe grad af historisk grundviden, hvilket gør det vanskeligt at perspektivere undervisning. Derfor dette.
Målgruppen for arbejdet er i første række lærere, dansk- og historielærere samt undervisere i æstetiske fag og projektarbejdes-undervisning. Men den indirekte målgruppe er desuden elever og studerende på højere niveauer især i tværgående undervisning, forsåvidt dele af teksten kan tages ud og bruges i undervisning.
De første afsnit har introducerende karakter til "snittet": tre-deling af historisk fortåelse. De sidste afsnit kan skæres til og fra (eller udvides med nye faglige emner), da de alle er skåret over samme læst og fungerer som eksemplificeringer oven på hinanden. Dog er der et særlig fokus på pædagogik og æstetik.
Manuskriptet egner sig ikke til en fuldtonet kommerciel udgivelse og det er heller ikke en lærebog i klassisk forstand - dertil er tilgangen for tværfaglig.
Indhold:
Vignet: En stol
Indledning: 4
Lissabon 1755 – New York 2001
1648, Den Westfalske fred – 2008, Global finanskrise
Intro: 7
Tidsregning
En epoke?
Tre-Trins-Tænkning.
Scalering af tre-trinstænkningen fra epokalitet til slægt
Tre-trinstænkningen i symbolsk form.
Territoriet, frygten og rejsen 17
Dele af Tre-trins tids-tænkningens forhistorie 26
Den historiske materialisme 29
De koopernikanske vendinger 32
Krigen 35
Fester 37
Børns status som eksempel på de store epokale snit 44
Pædagogik 46
Æstetiske domæner 51
Legetøj
Samlingen i den store historie
Førmoderne højtidsæstetik 54
Moderne oplevelse- og virkningsæstetik 56
Senmoderne katastrofeæstetik 58
Vilje til form 60
Værdier i resumé 65
Sublime øjeblikke i æstetik og pædagogik 66
Narrativitet – fortællekunst 69
Kroppen 72
Idræt 75
Det religiøse (kristne) sakramente, nadveren 77
Sprogteori 79
Filosofi 84
Filosofien i et læringsperspektiv: Præstere, reproducere og producere 88
Konkluderende: 89
Humorens og dilemmaernes paradigme
Bilag 93
Litteratur mv. 93
Målgruppen for arbejdet er i første række lærere, dansk- og historielærere samt undervisere i æstetiske fag og projektarbejdes-undervisning. Men den indirekte målgruppe er desuden elever og studerende på højere niveauer især i tværgående undervisning, forsåvidt dele af teksten kan tages ud og bruges i undervisning.
De første afsnit har introducerende karakter til "snittet": tre-deling af historisk fortåelse. De sidste afsnit kan skæres til og fra (eller udvides med nye faglige emner), da de alle er skåret over samme læst og fungerer som eksemplificeringer oven på hinanden. Dog er der et særlig fokus på pædagogik og æstetik.
Manuskriptet egner sig ikke til en fuldtonet kommerciel udgivelse og det er heller ikke en lærebog i klassisk forstand - dertil er tilgangen for tværfaglig.
Indhold:
Vignet: En stol
Indledning: 4
Lissabon 1755 – New York 2001
1648, Den Westfalske fred – 2008, Global finanskrise
Intro: 7
Tidsregning
En epoke?
Tre-Trins-Tænkning.
Scalering af tre-trinstænkningen fra epokalitet til slægt
Tre-trinstænkningen i symbolsk form.
Territoriet, frygten og rejsen 17
Dele af Tre-trins tids-tænkningens forhistorie 26
Den historiske materialisme 29
De koopernikanske vendinger 32
Krigen 35
Fester 37
Børns status som eksempel på de store epokale snit 44
Pædagogik 46
Æstetiske domæner 51
Legetøj
Samlingen i den store historie
Førmoderne højtidsæstetik 54
Moderne oplevelse- og virkningsæstetik 56
Senmoderne katastrofeæstetik 58
Vilje til form 60
Værdier i resumé 65
Sublime øjeblikke i æstetik og pædagogik 66
Narrativitet – fortællekunst 69
Kroppen 72
Idræt 75
Det religiøse (kristne) sakramente, nadveren 77
Sprogteori 79
Filosofi 84
Filosofien i et læringsperspektiv: Præstere, reproducere og producere 88
Konkluderende: 89
Humorens og dilemmaernes paradigme
Bilag 93
Litteratur mv. 93
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | internettet |
---|---|
Forlag | Eddy Preben Thomsen |
Vol/bind | 1 |
Udgave | 1. |
Antal sider | 95 |
ISBN (Elektronisk) | 9788740410853 |
Status | Udgivet - 19 jan. 2013 |
Emneord
- børnekultur
- førmodernitet
- idéhistorie
- kulturhistorie
- kunsthistorie
- modernitet
- paradigmer
- pædagogik
- senmodernitet
- ælstetisk læring
- æstetik