Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020

Marianne Georgsen (Redaktør), Ane Qvortrup (Redaktør), Lillian Buus (Andet), Ina Solveig Kjær Andersen (Andet), Ida Skytte Asmussen (Andet), Carsten Kronborg Bak (Andet), Christian Dalsgaard (Andet), Dorthe Geisnæs (Andet), Stefan Ting Graf (Andet), Peter Gundersen (Andet), Karsten Gynther (Andet), Line Helverskov Horn (Andet), Søren Tapdrup Jensen (Andet), Asbjørn Jørgensen (Andet), Rasmus Leth Jørnø (Andet), Thomas Kjærgaard (Andet), Ulla Konnerup (Andet), Inger Knude Larsen (Andet), Søren Larsen (Andet), Rasmus Fink Lorentzen (Andet)Anita Lyngsø (Andet), Nicolas Marinos (Andet), Steen Nielsen (Andet), Anne-Mette Nortvig (Andet), Lotte Dyhrberg O'Neill (Andet), Thomas Aagaard Pallesen (Andet), Morten Petersson (Andet), Morten Rasmus Puck (Andet), Fie Rasmussen (Andet), Marianne Riis (Andet), Dorte Ruge (Andet), Thomas Spejlborg Sejersen (Andet), Annegrete Skovbjerg (Andet), Rie Troelsen (Andet), Jonas Svenstrup Sverregaard (Andet)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

Abstract

Denne rapport er skrevet på baggrund af en undersøgelse om onlineundervisning under forårets nedlukning af de videregående uddannelsesinstitutioner som følge af COVID-19 pandemien. Aalborg Universitet (AAU), Aarhus Universitet (AU), professionshøjskolen Absalon (PHA), Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), Roskilde Universitet (RUC), Syddansk Universitet (SDU), UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL), UC SYD, Professionshøjskolen UCN (UCN) og Via University Collage (VIA) var alle involveret i undersøgelsen. Undersøgelsen fik derfor bredt indblik i onlineundervisning på tværs af institutionerne.

Undersøgelsen har til formål at opfange erfaringer og beskrive de praksisser der etableres med digitalt understøttet undervisning og læring. Da første nedlukning var uventet kan det ikke forventes at praksisserne der etableres i denne periode afspejler online undervisning i andre situationer end i nødundervisning men undersøgelsen vil pege på muligheder i onlineundervisning på baggrund af erfaringerne fra forårets nedlukning.

Rapporten dækker systemlandskaberne i det forskellige institutioner før og under nedlukningen, den teoretiske begrebsramme for undersøgelsen,undersøgelsesdesign og analyse for at besvare 4 centrale undersøgelsesspørgsmål. : 1) Hvilken variation af digitalt understøttede didaktiske praksisser har etableret sig på tværs af institutionstyper og fagområder? 2) Hvordan oplever studerende forskellige praksisser, og hvilken betydning har de for forskellige studerende, bl.a. i forhold til oplevet læringsudbytte, læringsstrategier og mestringsoplevelser? 3) Hvordan oplever undervisere forskellige praksisser, og hvilken betydning har de for forskellige undervisere, for deres forhold til de studerende, samt deres oplevelse af faglig og professionel tilfredshed? 4) Hvordan påvirker de digitalt understøttede praksisser hhv. A. Samarbejdet mellem studerende og B. Samarbejdet mellem undervisere og studerende? Undersøgelsen består af 4 dele: • En spørgeskemaundersøgelse blandt 85.000 studerende fordelt på 9 institutioner • En spørgeskemaundersøgelse blandt 6.000 undervisere fordelt på de samme 9 institutioner • En interviewundersøgelse med strategisk udvalgte respondenter fra de to spørgeskemaundersøgelser • En kortlægning af institutionernes systemlandskaber og organisatoriske ressourcer ift. omlægning til onlineundervisning
Bidragets oversatte titelExperiences with online teaching in 9 further education institutions in spring 2020
OriginalsprogDansk
Antal sider175
StatusUdgivet - jan. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • blended learning
  • covid-19
  • didaktik
  • læring
  • online undervisning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.
  • Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 10 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020

    Buus, L. (Projektleder), Georgsen, M. (Projektdeltager), Qvortrup, A. (Projektdeltager), Kjær Andersen, I. S. (Projektdeltager), Skytte Asmussen, I. (Projektdeltager), Bak, C. K. (Projektdeltager), Dalsgaard, C. (Projektdeltager), Geisnæs, D. (Projektdeltager), Graf, S. T. (Projektdeltager), Gundersen, P. (Projektdeltager), Gynther, K. (Projektdeltager), Horn, L. H. (Projektdeltager), Jensen, S. T. (Projektdeltager), Jørgensen, A. (Projektdeltager), Jørnø, R. L. (Projektdeltager), Kjærgaard, T. (Projektdeltager), Konnerup, U. (Projektdeltager), Larsen, I. K. (Projektdeltager), Larsen, S. (Projektdeltager), Lorentzen, R. F. (Projektdeltager), Lyngsø, A. (Projektdeltager), Marinos, N. (Projektdeltager), Nielsen, S. (Projektdeltager), Nortvig, A.-M. (Projektdeltager), O'Neill, L. D. (Projektdeltager), Pallesen, T. A. (Projektdeltager), Petersson, M. (Projektdeltager), Puck, M. R. (Projektdeltager), Rasmussen, F. (Projektdeltager), Riis, M. (Projektdeltager), Ruge, D. (Projektdeltager), Spejlborg Sejersen, T. (Projektdeltager), Skovbjerg, A. (Projektdeltager), Troelsen, R. (Projektdeltager) & Sverregaard, J. S. (Projektdeltager)

    15/05/2031/12/20

    Projekter: ProjektForskning

  • Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 10 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020

    Buus, L. (Projektleder), Lorentzen, R. F. (Projektdeltager) & Lyngsø, A. (Projektdeltager)

    15/05/2031/12/20

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater