Erhvervsskolelærere til eksamen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Eksamen spiller en væsentlig rolle i erhvervsskolelæreres pædagogikum ligesom i uddannelsessystemet generelt, men en anden rolle, da karakterer ikke nødvendigvis skal anvendes som adgang til andre uddannelser. Eksamen kan i stedet ses i lyset af social mobilitet og livslang læring. Fra 2010 er der seks teoretiske eksaminer mod tidligere én, hvorfor man kan tale om en stigende akademisering. Med udgangspunkt i fokusgruppeinterviews analyseres ud fra Bourdieus teorier, hvorledes de studerende lærere oplever eksamen. De studerende har forskellige forudsætninger for at afkode, hvad eksamen går ud på, og karakterer spiller en forskellig rolle for dem. Artiklen peger afslutningsvis på mulige betydninger i forhold til den enkelte lærer og erhvervsskolers udvikling.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer21
Sider (fra-til)28-35
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater