Abstract
enne artikel undersøger forbindelsen mellem læselyst og bogvalg. Med afsæt i litteratur teoretikerne Louise Rosenblatt og Rita Felskis teorier om betydningsfulde og engagerede
læseoplevelser suppleret med empiriske undersøgelser af børns læsning analyserer artiklen
data fra et kvalitativt studie i 8. klasse. Analysen ser nærmere på elevernes bogvalgsstrategier i fritiden og undersøger resultaterne af en intervention i danskundervisningen, der har
til formål at kvalificere elevernes bogvalg. Artiklen konkluderer, at bogvalg er en afgørende
faktor for læselysten, og at det er vigtigt at introducere særligt de uerfarne læsere for flere
forskellige veje til at træffe et kvalificeret bogvalg.
læseoplevelser suppleret med empiriske undersøgelser af børns læsning analyserer artiklen
data fra et kvalitativt studie i 8. klasse. Analysen ser nærmere på elevernes bogvalgsstrategier i fritiden og undersøger resultaterne af en intervention i danskundervisningen, der har
til formål at kvalificere elevernes bogvalg. Artiklen konkluderer, at bogvalg er en afgørende
faktor for læselysten, og at det er vigtigt at introducere særligt de uerfarne læsere for flere
forskellige veje til at træffe et kvalificeret bogvalg.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Literacy |
Udgave nummer | 31 |
Sider (fra-til) | 48-59 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2246-6517 |
Status | Udgivet - 2022 |