Et bud på en mere proces-orienteret tilgang til modeller og modellering i skolens naturfagsundervisning.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debat

Abstract

Artiklen giver et bud på hvorfor og hvordan en bredere og mere autentisk modelforståelse både kan bidrage til en mere proces-orienteret tilgang til modeller og modellering og samtidig give mulighed for at inddrage elevernes egne empiriske data. En sådan tilgang vil ikke kun indeholde gode potentialer for en mere autentisk og proces-orienteret tilgang til modeller og modellering. Sammentænkningen af de to kompetencer omkring elevernes praktiske arbejde vil ligeledes bidrage til en mere varieret og mindre “universel” og “opskriftsagtig” tilgang til skolens brug af naturvidenskabelige arbejdsmetoder. Derudover vil en øget brug af modeller og modellering kunne bidrage til en øget kobling mellem naturfagenes faglige viden og det praktiske arbejde. Derudover argumenterer artikelen for at en samtænkningen af elevernes modellerings- og undersøgelseskompetencer omkring det praktiske arbejde i høj grad vil tage udgangspunkt i det som lærerne allerede gør (arbejder naturvidenskabeligt i forbindelse med det praktiske og undersøgende arbejde) og værdsætter (modellernes faglige indhold og læringspotentiale ift. dette indhold).
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere
Vol/bind1
Sider (fra-til)91-96
Antal sider6
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - mar. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Modellering
  • Modelleringskompetence
  • Naturfag
  • Naturfaglige modeller
  • Naturfagsdidaktik
  • modeller
  • naturfaglige kompetencer
  • naturfagsforskning
  • naturfagslærere
  • naturfagsundervisning
  • praktisk arbejde
  • undersøgelseskompetence

Citationsformater