@article{cd2714c5f838492db9cfda9e0991e61a,
title = "Et bud p{\aa} en mere proces-orienteret tilgang til modeller og modellering i skolens naturfagsundervisning.",
abstract = "Artiklen giver et bud p{\aa} hvorfor og hvordan en bredere og mere autentisk modelforst{\aa}else b{\aa}de kan bidrage til en mere proces-orienteret tilgang til modeller og modellering og samtidig give mulighed for at inddrage elevernes egne empiriske data. En s{\aa}dan tilgang vil ikke kun indeholde gode potentialer for en mere autentisk og proces-orienteret tilgang til modeller og modellering. Samment{\ae}nkningen af de to kompetencer omkring elevernes praktiske arbejde vil ligeledes bidrage til en mere varieret og mindre “universel” og “opskriftsagtig” tilgang til skolens brug af naturvidenskabelige arbejdsmetoder. Derudover vil en {\o}get brug af modeller og modellering kunne bidrage til en {\o}get kobling mellem naturfagenes faglige viden og det praktiske arbejde. Derudover argumenterer artikelen for at en samt{\ae}nkningen af elevernes modellerings- og unders{\o}gelseskompetencer omkring det praktiske arbejde i h{\o}j grad vil tage udgangspunkt i det som l{\ae}rerne allerede g{\o}r (arbejder naturvidenskabeligt i forbindelse med det praktiske og unders{\o}gende arbejde) og v{\ae}rds{\ae}tter (modellernes faglige indhold og l{\ae}ringspotentiale ift. dette indhold).",
keywords = "L{\ae}ring, p{\ae}dagogik og undervisning, Uddannelse, professioner og erhverv, Modellering, Modelleringskompetence, Naturfag, Naturfaglige modeller, Naturfagsdidaktik, modeller, naturfaglige kompetencer, naturfagsforskning, naturfagsl{\ae}rere, naturfagsundervisning, praktisk arbejde, unders{\o}gelseskompetence",
author = "Nielsen, {Sanne Schnell}",
year = "2020",
month = mar,
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "91--96",
journal = "MONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere",
issn = "1604-8628",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet, Institut for Naturfagenes Didaktik",
}