Et bud på en uddannelsespolitisk analyse af den danske model med to ministerier

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel præsenterer et bud på en analyse af den fordeling af de videregående uddannelser på to ministerier, som har været en realitet siden 2001. Opdelingen havde forløbere i ressortændringer, som blev foretaget under SR-regeringen efter 1987 og som førte til at universiteter, forskning og akademiske uddannelser blev samlet i Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Forløbet diskuteres med afsæt i forholdet mellem videnpolitiske og forvaltningspolitiske hensyn - det vil sige hensyn til de dagsordner, der knytter sig til en politik for viden i vidensamfundet og - hensyn til de dagsordner der sættes for, hvordan centralforvaltningen kan bringe samfundets institutioner til at spille en given rolle i videnpolitikken.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftGjallerhorn
    Vol/bind2010
    Udgave nummer11
    Sider (fra-til)41-53
    Antal sider32
    ISSN2446-0273
    StatusUdgivet - 2010

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater