Et didaktisk design til styrkelse af digitale kompetencer hos de lærerstuderende på læreruddannelsen

Publikation: Kandidat/diplom/masterMasterForskning

Abstract

Den danske grundskole gennemgår i disse år en hastigt stigende digitalisering, og digitale kompetencer er derfor ganske centrale for en lærers professionelle virke. I en undersøgelse fra efteråret 2016 beskrev 43% af nyuddannede lærere dog deres deres digitale kompetencer som værende ikke tilstrækkelige for udførelsen af deres profession. Dette skal ses i lyset af, at digitale kompetencer er indskrevet med specielt fokus i lovgrundlaget for læreruddannelsen. Dette masterspeciale undersøger på den baggrund, hvordan man gennem et didaktisk design på en dansk professionshøjskoles læreruddannelse kan styrke de lærerstuderendes digitale kompetencer. I specialet gennemgår vi, hvordan man kan beskrive et didaktisk design, og hvordan begrebet ‘digitale kompetencer’ skal ses i en overordnet sammenhæng med internationale definitioner og den danske kvalifikationsramme for livslang læring. Som overordnet forskningstilgang anvendes design based research i Reeves’ firefasede forskningsmodel (Amiel & Reeves, 2008). Fremtidsværkstedet og fokusgruppeinterview anvendes til at skaffe empiri fra læreruddannelsens aktører: lærerstuderende, læreruddannere og ledere, som analyseres med udgangspunkt i Dale, Dewey og Wenger. Gennem flere iterationer beskriver og diskuterer vi et forslag til et didaktisk design, og konkluderer, at et didaktisk design, der tager udgangspunkt i et praksisfællesskab (Wenger, 2004) med forskellige aktiviteter og med læreruddannere, grundskolen, lærerstuderende og ekspertroller som aktører, har potentiale til at blive implementeret på læreruddannelsen. I perspektiveringen diskuterer vi designets potentiale i forhold til en opskalering til andre professionsuddannelser.
Bidragets oversatte titelA didactic design for reinforcing digital competencies of teacher training students
OriginalsprogDansk
DOI
StatusUdgivet - 30 maj 2017

Emneord

  • læreruddannelsen
  • design based research
  • didaktisk design
  • digitale kompetencer
  • kompetenceudvikling
  • digitale kompetencer
  • kompetencer
  • digitale kompetencer

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Et didaktisk design til styrkelse af digitale kompetencer hos de lærerstuderende på læreruddannelsen'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater