Et inkluderende didaktisk design? Afprøvning af et didaktisk design målrettet elever med og i skriftsprogsvanskeligheder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen præsenteres afprøvningen af et didaktisk design med fokus på elever med og i skriftsprogsvanskeligheder og deres anvendelse af læse- og skriveteknologi. Målet med det didaktiske design er: 1) at styrke elevernes udvikling af selvstændige teknologibaserede læse- og skrivestrategier, 2) at inkludere eleverne i den almene danskundervisning. Det første undersøges med dataindsamlingsmetoden think-aloud, mens det andet undersøges gennem observationer og elevinterview. Undersøgelsen peger på, at fokuseleverne stilladseres gennem det didaktiske design, mens designets inklusionspotentiale falder forskelligt ud. I artiklen introduceres derfor tre perspektiver af betydning for disse elevers inklusion.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bindÅrg. 2
Udgave nummerNr.1
Sider (fra-til)90-116
Antal sider26
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater