Et internationalt knockout (forord 1)

Mette Skovgaard Ernlund

Publikation: Bidrag til tidsskriftForord

Abstract

Den videregående uddannelsessektor i Danmark har i mange år arbejdet strategisk og målrettet med sin internationaliseringsindsats, særligt i forhold til den udgående studenter- og medarbejdermobilitet. Ikke desto mindre må vi på professionshøjskolerne erkende, at det er en udfordring at få de studerende på mange af velfærdsuddannelserne til at rejse ud, blandt andet med det formål at udvikle sproglige og interkulturelle kompetencer.
Kigger vi ind i fremtiden, er der ikke noget i de professionsbachelorstuderendes adfærd, som antyder, at udlandsophold vil blive det nye sort, og med en forstærket tilbageholdenhed oven på den aktuelle coronapandemi er der behov for øget fokus på andre internationaliseringsindsatser end den udgående mobilitet.
Internationalisation at Home (IaH) bliver i den forbindelse vigtigt, da fænomenet netop er et forsøg på at skabe en international kultur i det lokale læringsmiljø, men det skal både indtænkes i den enkelte uddannelse og i hele institutionens strategiske internationaliseringsarbejde, hvis det for alvor skal brænde igennem til de studerende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUCN PERSPEKTIV
Udgave nummer08
Sider (fra-til)4-6
Antal sider3
ISSN2446-2977
DOI
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • coronakrise
  • internationale læringsmiljøer
  • internationalisation at home
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • internationalisering
  • internationalt samarbejde
  • mobilitet

Citationsformater