Abstract
I et internationalt samfund med en øget kompleksitet og et stigende behov for læring, anbefaler afsnittet mere forskning inden for læring, fremtidens læringsbehov (21st century skills) samt ikke mindst forskning i pædagogik og de enkelte fags didaktik.
Den vedvarende udvikling af nye informations- og videnformer og det stigende videnbehov ændrer den tidligere centraliserede styring i uddannelsessystemet og fører til et øget fokus på, hvordan uddannelser kan blive mere effektive i forhold til at opnå læringsresultater samt en udvidet brug af læringsresultater i uddannelse. Der er således sket en transformation til et mere læringsorienteret samfund.
Derfor anbefales desuden forskning i folkeskolereformens elementer, undervisnings- og lærings-strategier samt specialundervisning, inklusion og forskning i at mindske den negative betydning af social baggrund. Afsnittet støtter anbefalingerne fra Forum for Koordination af Uddannelsesforskning og kommer med nogle yderligere forslag til konkrete forskningsområder.
Den vedvarende udvikling af nye informations- og videnformer og det stigende videnbehov ændrer den tidligere centraliserede styring i uddannelsessystemet og fører til et øget fokus på, hvordan uddannelser kan blive mere effektive i forhold til at opnå læringsresultater samt en udvidet brug af læringsresultater i uddannelse. Der er således sket en transformation til et mere læringsorienteret samfund.
Derfor anbefales desuden forskning i folkeskolereformens elementer, undervisnings- og lærings-strategier samt specialundervisning, inklusion og forskning i at mindske den negative betydning af social baggrund. Afsnittet støtter anbefalingerne fra Forum for Koordination af Uddannelsesforskning og kommer med nogle yderligere forslag til konkrete forskningsområder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | FORSK2025-katalog |
Antal sider | 10 |
Publikationsdato | 6 jun. 2016 |
Status | Udgivet - 6 jun. 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning