Et kompetent samfund med sammenhængskraft: Uddannelse, læring og kompetenceudvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportFormidling

Abstract

I et internationalt samfund med en øget kompleksitet og et stigende behov for læring, anbefaler afsnittet mere forskning inden for læring, fremtidens læringsbehov (21st century skills) samt ikke mindst forskning i pædagogik og de enkelte fags didaktik.

Den vedvarende udvikling af nye informations- og videnformer og det stigende videnbehov ændrer den tidligere centraliserede styring i uddannelsessystemet og fører til et øget fokus på, hvordan uddannelser kan blive mere effektive i forhold til at opnå læringsresultater samt en udvidet brug af læringsresultater i uddannelse. Der er således sket en transformation til et mere læringsorienteret samfund.

Derfor anbefales desuden forskning i folkeskolereformens elementer, undervisnings- og lærings-strategier samt specialundervisning, inklusion og forskning i at mindske den negative betydning af social baggrund. Afsnittet støtter anbefalingerne fra Forum for Koordination af Uddannelsesforskning og kommer med nogle yderligere forslag til konkrete forskningsområder.
OriginalsprogDansk
TitelFORSK2025-katalog
Antal sider10
Publikationsdato6 jun. 2016
StatusUdgivet - 6 jun. 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater