Et kritisk perspektiv på patienters handlekompetence

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Handlekompetence kan forstås på forskellige måder, er egentlig taget fra virksomhedsideologier, overført til sundhedsvæsenet og kan opfattes som noget mennesker skal gøre på bestemte måder . Handlekompetence kan imidlertid også betragtes, som de velinformerede beslutninger mennersker træffer, som måske ikke er forenelige med en traditionel sundhedsprofessionel tænkning. Undervisning kan bidrage til at patienter kan træffe de beslutninger de mener er de bedste netop for dem, hvorigennem de viser handlekompetence.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik i sundhedsfremme
RedaktørerVenka Simovska, Jeanette Magne Jensen, Nonica Susanne Carlsson
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagGad
Publikationsdato1 maj 2024
Udgave2.
Sider211-222
Kapitel15
ISBN (Trykt)978-87-12-07202-7
StatusUdgivet - 1 maj 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Sundhedspædagogik

Citationsformater