Et kulturhistorisk blik på motivation, identitet og læring

Volker Bunzendahl

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Kapitlet er en indføring i Lev S. Vygotsky og hans kulturhistoriske teori, hvor læseren præsenteres for nogle centrale pointer, metoder og begreber, samt Vygotskys vision for faget psykologi. Samspil (leg, undervisning, arbejde) mellem mennesker, mellem mor og barn, mellem lærer og elev, mellem voksne og unge skaber vore indre funktioner, det vil sige, det udvikler vores evne til at tale, til at tænke og til at være aktive i skabelsen af vores egen og vores kulturs identitet. Kapitlet beskriver en brobygning mellem det indre og det ydre, men også mellem forskellige fløje i faget psykologi, således at det anskueliggør, hvordan en overvindelse af kløften mellem modsætninger, på bedste dialektiske vis, fører til udvikling af individet og samfundet og dens institutioner. Til grund for hele kapitlet ligger formlen:” At agere et hovedet højere end man er, og som om man allerede er den, man ikke er endnu”. Kapitlets konkluderende bemærkninger indrammes af fire korte kig med kulturhistoriske briller på de fire cases fra det virkelige liv, som læseren kan finde i slutningen af denne bog.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk Psykologi : Motivation, identitet og læring
Antal sider28
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato1 sep. 2009
Udgave2009
Sider29-56
ISBN (Trykt)978-87-7281-453-7
StatusUdgivet - 1 sep. 2009

Citationsformater