TY - RPRT
T1 - Et kvalitativt studie af samspillet mellem motivationsorienteringer og stilladseringsformer på bygningskonstruktøruddannelsen
AU - Iversen, Hanne Ælmose
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Undersøgelsen ser på sammenhænge mellem motivationsorienteringer og stilladseringsformer, i det studiefaglige miljø der udspiller sig på bygningskonstruktøruddannelsen, på Campus C i Aarhus. En kvantitativ forundersøgelse med deltagelse af både 4, 5 og 7. semester er brugt til at validere studerende fra fjerde semester som værende repræsentative for disse semestre. Hovedundersøgelsen er en kvalitativ undersøgelse hvor ni gruppe interviews og tre individuelle interviews danner undersøgelsens empirisk datamateriale. Undersøgelsen finder at motivation i forhold til viden, mestring, mening, relation og selvbestemmelse er de mest fremherskende motivationsorienteringer. Ydermere finder undersøgelsen fire stillaseringsformer der stikker ud og må siges at have den væsentligste betydning for de nævnte motivationsorienteringer. De fire er i tilfældig rækkefølge: 1) projektarbejdsformen, 2) underviserens individuelle pædagogiske vejledning 3) mål og rammesætningen af læringsstoffet og 4) underviserens evne til at formidle stoffet interessant og perspektivere til praksis.
AB - Undersøgelsen ser på sammenhænge mellem motivationsorienteringer og stilladseringsformer, i det studiefaglige miljø der udspiller sig på bygningskonstruktøruddannelsen, på Campus C i Aarhus. En kvantitativ forundersøgelse med deltagelse af både 4, 5 og 7. semester er brugt til at validere studerende fra fjerde semester som værende repræsentative for disse semestre. Hovedundersøgelsen er en kvalitativ undersøgelse hvor ni gruppe interviews og tre individuelle interviews danner undersøgelsens empirisk datamateriale. Undersøgelsen finder at motivation i forhold til viden, mestring, mening, relation og selvbestemmelse er de mest fremherskende motivationsorienteringer. Ydermere finder undersøgelsen fire stillaseringsformer der stikker ud og må siges at have den væsentligste betydning for de nævnte motivationsorienteringer. De fire er i tilfældig rækkefølge: 1) projektarbejdsformen, 2) underviserens individuelle pædagogiske vejledning 3) mål og rammesætningen af læringsstoffet og 4) underviserens evne til at formidle stoffet interessant og perspektivere til praksis.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
M3 - Rapport
BT - Et kvalitativt studie af samspillet mellem motivationsorienteringer og stilladseringsformer på bygningskonstruktøruddannelsen
PB - VIA University College
ER -