Abstract

Denne formidlingsartikel udforsker undervisningslandskabet og den didaktiske praksis ved hjælp af observationer fra udviklingsprojektet Play@Heart opsamlet i en feltdagbog. Projektet hører under Playful Learning programmet, som er støttet af LEGO fonden, opsamlet i en feltdagbog. Gennem feltdagbogen følger vi 5.klasse gennem en skoledag. Når skoleklokken ringer ind, bliver læseren taget med på en rejse, hvor eleverne gennem aktiviteter bruger hoved, hænder og hjerte til at skabe meningsfulde processer. Læreren reflekterer over oplevelserne og ser både udfordringer og muligheder ved åbne opgaver og tinkering. Gennem dialogisk praksis og materialiteter som medierende artefakter skabes didaktiske designs med øvebaner for dybdelæring. Når klokken ringer ud, inviteres vi til en samtale på lærerværelset om dagens skiftende landskaber, set gennem feltdagbogen. Centralt for samtalen er krydsfeltet mellem legende tilgange, tinkering og materialitet i didaktiske designs.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Vol/bindÅrg. 40 : Landskaber for leg, kunst og udforskning
Udgave nummerNr. 69 (2024)
Sider (fra-til)56-75
Antal sider20
ISSN0907-6581
DOI
StatusUdgivet - 26 okt. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Deltagelsesmuligheder
  • Teknologiforståelse
  • deltagelsesformer
  • dialogisk undervisning
  • dybdelæring
  • kreativ tænkning
  • materialitet
  • tinkering

Citationsformater