Abstract
Naturforbundethed (NF) betragtes i stigende grad som et vigtigt fokuspunkt for en bæredygtig fremtid. For aktivt at arbejde med NF i early childhood (EC) 0-8 år må vi udforske mulige måder at forstå naturforbundethed på. Vi har udført et litteraturstudie med afsæt i undersøgelsesspørgsmålet: Hvilke perspektiver på naturforbundethed kommer til syne i international litteratur, når dette sættes i relation til science-pædagogik og trivsel? Litteraturstudiet baserer sig på 47 artikler der tilsammen udgør en bred vifte af forskellige perspektiver på NF og implementering af NF i praksis. Vi finder 5 måder at forstå og arbejde med NF. Disse 5 temaer placerer sig inden for tre overordnede naturforholdskategorier. Tema 1-4 placerer sig i et dualistisk eller instrumentalistisk naturforhold, mens tema 5 er kendetegnet ved et holistisk perspektiv. Studiet bidrager til et nuanceret blik på NF, som kan anvendes som tænketeknologi for forskning og praksis i refleksioner over NF.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 3 jun. 2024 |
Antal sider | 3 |
Status | Udgivet - 3 jun. 2024 |
Begivenhed | Forskningsformidlingskonference - Niels Bohrs Allé 1, Odense, Danmark Varighed: 3 okt. 2024 → 3 okt. 2024 |
Konference
Konference | Forskningsformidlingskonference |
---|---|
Lokation | Niels Bohrs Allé 1 |
Land/Område | Danmark |
By | Odense |
Periode | 03/10/24 → 03/10/24 |
Emneord
- Børn og unge
- Naturforbundethed
- Science education
- natur forbundethed