47 Downloads (Pure)

Abstract

Naturforbundethed (NF) betragtes i stigende grad som et vigtigt fokuspunkt for en bæredygtig fremtid. For aktivt at arbejde med NF i early childhood (EC) 0-8 år må vi udforske mulige måder at forstå naturforbundethed på. Vi har udført et litteraturstudie med afsæt i undersøgelsesspørgsmålet: Hvilke perspektiver på naturforbundethed kommer til syne i international litteratur, når dette sættes i relation til science-pædagogik og trivsel? Litteraturstudiet baserer sig på 47 artikler der tilsammen udgør en bred vifte af forskellige perspektiver på NF og implementering af NF i praksis. Vi finder 5 måder at forstå og arbejde med NF. Disse 5 temaer placerer sig inden for tre overordnede naturforholdskategorier. Tema 1-4 placerer sig i et dualistisk eller instrumentalistisk naturforhold, mens tema 5 er kendetegnet ved et holistisk perspektiv. Studiet bidrager til et nuanceret blik på NF, som kan anvendes som tænketeknologi for forskning og praksis i refleksioner over NF.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato3 jun. 2024
Antal sider3
StatusUdgivet - 3 jun. 2024
BegivenhedForskningsformidlingskonference - Niels Bohrs Allé 1, Odense, Danmark
Varighed: 3 okt. 20243 okt. 2024

Konference

KonferenceForskningsformidlingskonference
LokationNiels Bohrs Allé 1
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode03/10/2403/10/24

Emneord

  • Børn og unge
  • Naturforbundethed
  • Science education
  • natur forbundethed

Citationsformater