Abstract
I dette bidrag præsenteres et bud på fire forskellige metadidaktiske forståelser af, hvad der
karakteriserer forskellige fagdidaktiske forståelser af undervisning i mundtlighed i danskfaget.
Lærere foretager hver dag en lang række fagdidaktiske valg. Disse valg er betinget af både
læreplan, eleverne i klassen, skolekulturen og meget mere. Men valgene er også udtryk for
forskellige prioriteringer i faget og forskellige forståelser af, hvad der er vigtigt i undervisningen i faget. Det gælder også forskellige begrundelser for, hvorfor det er vigtigt at undervise i mundtlighed samt forskellige bud på, hvad der er væsentligt indhold i mundtlighedsundervisningen i danskfaget. Eksisterende forskning i mundtlighed i danskundervisningen
interesserer sig kun i ringe grad for mundtlighedsdidaktik i sådan et metadidaktisk perspektiv.
Samtidig tyder undersøgelser på, at der er behov for, at både undervisning i mundtlighed og
mundtlighed i undervisningen bør vises mere opmærksomhed. Og hvis undervisning i og
med mundtlighed skal fremmes, må der også kunne reflekteres herom teoretisk.
De metadidaktiske forståelsesmåder er et forsøg på at stille forskellige mundtlighedsdidaktiske perspektiver i forhold til hinanden. De fire forståelsesmåder kaldes henholdsvis
mundtlighed i dansk som kulturfag, mundtlighed i dansk som praktisk-musisk fag, mundtlighed i dansk som brugsfag og mundtlighed i dansk som samfundsfag. Forståelsesmåderne
bidrager således til forskning i mundtlighed i danskundervisningen med et fagdidaktisk teoriog begrebsapperat. Samtidig kan forståelsesmåderne bidrage til lærerens muligheder for at
reflektere over og argumentere for didaktiske valg i mundtlighedsundervisningen for i sidste
ende at styrke lærerens fagdidaktiske dømmekraft.
karakteriserer forskellige fagdidaktiske forståelser af undervisning i mundtlighed i danskfaget.
Lærere foretager hver dag en lang række fagdidaktiske valg. Disse valg er betinget af både
læreplan, eleverne i klassen, skolekulturen og meget mere. Men valgene er også udtryk for
forskellige prioriteringer i faget og forskellige forståelser af, hvad der er vigtigt i undervisningen i faget. Det gælder også forskellige begrundelser for, hvorfor det er vigtigt at undervise i mundtlighed samt forskellige bud på, hvad der er væsentligt indhold i mundtlighedsundervisningen i danskfaget. Eksisterende forskning i mundtlighed i danskundervisningen
interesserer sig kun i ringe grad for mundtlighedsdidaktik i sådan et metadidaktisk perspektiv.
Samtidig tyder undersøgelser på, at der er behov for, at både undervisning i mundtlighed og
mundtlighed i undervisningen bør vises mere opmærksomhed. Og hvis undervisning i og
med mundtlighed skal fremmes, må der også kunne reflekteres herom teoretisk.
De metadidaktiske forståelsesmåder er et forsøg på at stille forskellige mundtlighedsdidaktiske perspektiver i forhold til hinanden. De fire forståelsesmåder kaldes henholdsvis
mundtlighed i dansk som kulturfag, mundtlighed i dansk som praktisk-musisk fag, mundtlighed i dansk som brugsfag og mundtlighed i dansk som samfundsfag. Forståelsesmåderne
bidrager således til forskning i mundtlighed i danskundervisningen med et fagdidaktisk teoriog begrebsapperat. Samtidig kan forståelsesmåderne bidrage til lærerens muligheder for at
reflektere over og argumentere for didaktiske valg i mundtlighedsundervisningen for i sidste
ende at styrke lærerens fagdidaktiske dømmekraft.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur : Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning (NNMF8), Uppsala universitet 24–25 november 2021 |
Redaktører | AnnaCarin Billing, Jenny Wiksten Folkeryd, Åsa af Geijerstam, Yvonne Hallesson, Andreas Nord, Olle Nordberg, Anne Palmér |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | Uppsala |
Forlag | Uppsala Universitet |
Publikationsdato | 22 aug. 2023 |
Sider | 63-84 |
ISBN (Trykt) | 9789198695045 |
ISBN (Elektronisk) | 9789198695052 |
Status | Udgivet - 22 aug. 2023 |
Begivenhed | Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning - Uppsala Universitet, Uppsala, Sverige Varighed: 24 nov. 2021 → 25 nov. 2021 Konferencens nummer: 8 https://www.nnmf2021.se/ |
Konference
Konference | Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning |
---|---|
Nummer | 8 |
Lokation | Uppsala Universitet |
Land/Område | Sverige |
By | Uppsala |
Periode | 24/11/21 → 25/11/21 |
Internetadresse |
Navn | Texter om svenska med didaktisk inriktning |
---|---|
ISSN | 1651-9132 |