Et metafagdidaktisk perspektiv på mundtlighed i danskfaget

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferenceartikel i proceedingpeer review

Abstract

I dette bidrag præsenteres et bud på fire forskellige metadidaktiske forståelser af, hvad der
karakteriserer forskellige fagdidaktiske forståelser af undervisning i mundtlighed i danskfaget.
Lærere foretager hver dag en lang række fagdidaktiske valg. Disse valg er betinget af både
læreplan, eleverne i klassen, skolekulturen og meget mere. Men valgene er også udtryk for
forskellige prioriteringer i faget og forskellige forståelser af, hvad der er vigtigt i undervisningen i faget. Det gælder også forskellige begrundelser for, hvorfor det er vigtigt at undervise i mundtlighed samt forskellige bud på, hvad der er væsentligt indhold i mundtlighedsundervisningen i danskfaget. Eksisterende forskning i mundtlighed i danskundervisningen
interesserer sig kun i ringe grad for mundtlighedsdidaktik i sådan et metadidaktisk perspektiv.
Samtidig tyder undersøgelser på, at der er behov for, at både undervisning i mundtlighed og
mundtlighed i undervisningen bør vises mere opmærksomhed. Og hvis undervisning i og
med mundtlighed skal fremmes, må der også kunne reflekteres herom teoretisk.
De metadidaktiske forståelsesmåder er et forsøg på at stille forskellige mundtlighedsdidaktiske perspektiver i forhold til hinanden. De fire forståelsesmåder kaldes henholdsvis
mundtlighed i dansk som kulturfag, mundtlighed i dansk som praktisk-musisk fag, mundtlighed i dansk som brugsfag og mundtlighed i dansk som samfundsfag. Forståelsesmåderne
bidrager således til forskning i mundtlighed i danskundervisningen med et fagdidaktisk teoriog begrebsapperat. Samtidig kan forståelsesmåderne bidrage til lærerens muligheder for at
reflektere over og argumentere for didaktiske valg i mundtlighedsundervisningen for i sidste
ende at styrke lærerens fagdidaktiske dømmekraft.
OriginalsprogDansk
TitelÄmnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur : Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning (NNMF8), Uppsala universitet 24–25 november 2021
RedaktørerAnnaCarin Billing, Jenny Wiksten Folkeryd, Åsa af Geijerstam, Yvonne Hallesson, Andreas Nord, Olle Nordberg, Anne Palmér
Antal sider22
UdgivelsesstedUppsala
ForlagUppsala Universitet
Publikationsdato22 aug. 2023
Sider63-84
ISBN (Trykt)9789198695045
ISBN (Elektronisk)9789198695052
StatusUdgivet - 22 aug. 2023
BegivenhedNordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning - Uppsala Universitet, Uppsala, Sverige
Varighed: 24 nov. 202125 nov. 2021
Konferencens nummer: 8
https://www.nnmf2021.se/

Konference

KonferenceNordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning
Nummer8
LokationUppsala Universitet
Land/OmrådeSverige
ByUppsala
Periode24/11/2125/11/21
Internetadresse
NavnTexter om svenska med didaktisk inriktning
ISSN1651-9132

Citationsformater