Et underviserperspektiv på sygeplejestuderendes læringsbetingelser og –muligheder i en psykiatrisk klinik under forandring

Keld Bach Nielsen, Lene Lerbech Sørensen, Preben Thomassen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Artiklens synspunkt er at væsentlige strukturforandringer og ændrede behandlingstilgange til den enkelte psykiatriske patient har forandret det kliniske rum for praksislæring i psykiatrien. Dette betyder, at der er sket en ændring i betingelserne for læring af psykiatrisk sygepleje. Fra ideen om mammutinstitutioner med mange, mere eller mindre, permanent indlagte patienter i psykiatrisk hospitalsregi er man gået over til mindre behandlingsenheder i form af diverse socialpsykiatriske bo- og væresteder samt distriks- eller lokalpsykiatriske behandlingstilbud med øgede muligheder for ambulant hjemmebehandling. Det er vores ærinde i denne artikel som undervisere i teorirummet at tage udgangspunkt i betydningerne af de ændrede vilkår i klinikken og pege på deres mulige betydning for den studerende i en psykiatrisk sygeplejkontekst.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUFS Kvartalsskrift
Udgave nummer1
Sider (fra-til)11-17
Antal sider7
ISSN1602-9100
StatusUdgivet - jun. 2007

Emneord

  • psykiatrisk klinik
  • sygeplejestuderende
  • psykiatri

Citationsformater