Abstract
Artiklens synspunkt er at væsentlige strukturforandringer og ændrede behandlingstilgange til den enkelte psykiatriske patient har forandret det kliniske rum for praksislæring i psykiatrien. Dette betyder, at der er sket en ændring i betingelserne for læring af psykiatrisk sygepleje. Fra ideen om mammutinstitutioner med mange, mere eller mindre, permanent indlagte patienter i psykiatrisk hospitalsregi er man gået over til mindre behandlingsenheder i form af diverse socialpsykiatriske bo- og væresteder samt distriks- eller lokalpsykiatriske behandlingstilbud med øgede muligheder for ambulant hjemmebehandling. Det er vores ærinde i denne artikel som undervisere i teorirummet at tage udgangspunkt i betydningerne af de ændrede vilkår i klinikken og pege på deres mulige betydning for den studerende i en psykiatrisk sygeplejkontekst.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | UFS Kvartalsskrift |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 11-17 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1602-9100 |
Status | Udgivet - jun. 2007 |
Emneord
- psykiatrisk klinik
- sygeplejestuderende
- psykiatri