Etik, dømmekraft og dilemmaer i den social- og specialpædagogiske profession

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel udfolder og belyser begreberne etik, dilemmaer og dømmekraft i et pædagogisk perspektiv. Inden for social – og specialpædagogik er tendenserne tydelige; der er en stærk bevægelse hen imod, at pædagogisk arbejde med borgere og brugere er båret af værdier som selvbestemmelse, deltagelse, medborgerskab og rehabilitering (KL 2017). Det er værdier, man ikke kan være imod, og som er et entydigt gode. Men det er også begreber, der skaber flere og mere komplicerede dilemmaer for det pædagogiske personale, der skal træffe valg om ”den rette handling”. Det er her, at etisk refleksion og pædagogisk dømmekraft, der står på et vidensbaseret grundlag, bliver væsentlige pædagogiske kompetencer.
OriginalsprogDansk
TitelSocial - og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
RedaktørerTim Vikær Andersen
Antal sider18
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato11 jan. 2019
Udgave1.udgave
Sider164-182
Kapitel11
ISBN (Trykt)9788741269672
StatusUdgivet - 11 jan. 2019

Citationsformater