Abstract
Dette kapitel udfolder og belyser begreberne etik, dilemmaer og dømmekraft i et pædagogisk perspektiv. Inden for social – og specialpædagogik er tendenserne tydelige; der er en stærk bevægelse hen imod, at pædagogisk arbejde med borgere og brugere er båret af værdier som selvbestemmelse, deltagelse, medborgerskab og rehabilitering (KL 2017). Det er værdier, man ikke kan være imod, og som er et entydigt gode. Men det er også begreber, der skaber flere og mere komplicerede dilemmaer for det pædagogiske personale, der skal træffe valg om ”den rette handling”. Det er her, at etisk refleksion og pædagogisk dømmekraft, der står på et vidensbaseret grundlag, bliver væsentlige pædagogiske kompetencer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Social - og specialpædagogik i pædagoguddannelsen |
Redaktører | Tim Vikær Andersen |
Antal sider | 18 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 11 jan. 2019 |
Udgave | 1.udgave |
Sider | 164-182 |
Kapitel | 11 |
ISBN (Trykt) | 9788741269672 |
Status | Udgivet - 11 jan. 2019 |