Etnicitet og udviklingshæmning som dobbelt minoritet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel handler om hvad det betyder for vores opfattelser og forståelser af børn, når barnet har en etnisk minoritetsbaggrund og en udviklingshæmning. Deri ligger forholdet mellem etnicitet som en social identitet, kulturforståelse, forståelser for mentale handicap og så den pædagogiske praksis. Det diskuteres, hvordan det normale og det afvigende etableres gennem vores forståelser og handlinger under indflydelse af samfundsmæssige og historiske processer.
OriginalsprogDansk
TitelSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
RedaktørerTim Vikær Andersen
Antal sider14
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2019
Sider290-303
Kapitel18
ISBN (Trykt)978-87-412-6967-2
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • specialpædagogik
  • socialpædagogik
  • udsatte børn
  • stigmatisering
  • dobbeltstigmatisering

Citationsformater