Abstract
Dette kapitel handler om hvad det betyder for vores opfattelser og forståelser af børn, når barnet har en etnisk minoritetsbaggrund og en udviklingshæmning. Deri ligger forholdet mellem etnicitet som en social identitet, kulturforståelse, forståelser for mentale handicap og så den pædagogiske praksis. Det diskuteres, hvordan det normale og det afvigende etableres gennem vores forståelser og handlinger under indflydelse af samfundsmæssige og historiske processer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen |
Redaktører | Tim Vikær Andersen |
Antal sider | 14 |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Sider | 290-303 |
Kapitel | 18 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6967-2 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- specialpædagogik
- socialpædagogik
- udsatte børn
- stigmatisering
- dobbeltstigmatisering