Etnicitet og udviklingshæmning som dobbelt minoritet

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Dette kapitel handler om hvad det betyder for vores opfattelser og forståelser af børn, når barnet har en etnisk minoritetsbaggrund og en udviklingshæmning. Deri ligger forholdet mellem etnicitet som en social identitet, kulturforståelse, forståelser for mentale handicap og så den pædagogiske praksis. Det diskuteres, hvordan det normale og det afvigende etableres gennem vores forståelser og handlinger under indflydelse af samfundsmæssige og historiske processer.
    OriginalsprogDansk
    TitelSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
    RedaktørerTim Vikær Andersen
    Antal sider14
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2019
    Sider290-303
    Kapitel18
    ISBN (Trykt)978-87-412-6967-2
    StatusUdgivet - 2019

    Emneord

    • specialpædagogik
    • udsatte børn
    • stigmatisering

    Citationsformater