Etnisk minoriserede lærerstuderende som "space invaders": Når etnicitet får betydning i studerendes forhandlinger af position og professionel identitet på læreruddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen ser nærmere på etnisk minoriserede lærerstuderendes oplevelser af faglig integration på læreruddannelsen. Deres fortællinger belyser de barrierer og udfordringer i form af negative forventninger og normative forståelser af ”den rigtige lærer” og ”den rigtige lærerstuderende”, som de skal overkomme for at blive optaget i det faglige fællesskab de studerende imellem. Artiklen undersøger, hvordan disse oplevelser får betydning for denne gruppes udvikling af professionel identitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind9
Udgave nummer2
Sider (fra-til)53-72
Antal sider20
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 29 aug. 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • etnicitet
  • læreruddannelse
  • professionel identitet
  • racialisering
  • studerendes faglige møder

Citationsformater