Abstract
Evaluering betyder oprindeligt værdifastsættelse (Andersen m.fl. 2017) og
handler i erhvervspædagogisk sammenhæng om at fastslå værdien eller
kvaliteten af fx læring, undervisning eller uddannelse. Evaluering kan
defineres som anvendelsesorienteret, systematisk og databaseret vurdering af
resultater.
. Anvendelsesorienteret betyder, at evalueringen vil skabe grundlag for
handling
. Systematisk betyder, at evalueringen anvender metoder og følger regler
. Databaseret betyder, at der bygges på konkrete, relevante oplysninger
. Vurdering betyder, at der altid er et skøn involveret
. Resultater handler om de processer, der kommer ud af uddannelse,
undervisning og læreprocesser (ibid.).
Evalueringsforskeren Peter Dahler-Larsen skelner mellem evalueringsgenstand,
evalueringsmetoder samt evalueringsanvendelse (Dahler-Larsen
1999). Evalueringsgenstanden kan være organisationen, uddannelsen
undervisningen eller elevernes læring (Andersen m.fl. 2017; Dahler-Larsen
1999). Evalueringsmetoden kan være kvalitativ eller kvantitativ.
Hvis man vælger at anvende en kvantitativ metode, er det for at få mange
svar gennem fx en spørgeskemaundersøgelse. En kvalitativ metode
kan være interviews med udvalgte elever eller medarbejdere for at forstå
en situation eller problemstilling i dybden. Evalueringsanvendelse kan
ifølge Dahler-Larsen (1999) være på de syv forskellige måder (se nedenstående
punktopstilling), som opslaget her kommer ind på. Evaluering
som kontrol anvender fx ministerier og styrelser, som ud fra ensartede
evalueringskriterier kontrollerer og sammenligner uddannelser. Evaluering
som læreproces har til hensigt at reflektere over og udvikle fx undervisning.
I alle tilfælde kan evaluering betragtes som let at kontrollere og
som medvirkende til at udvikle kvaliteten på uddannelser.
handler i erhvervspædagogisk sammenhæng om at fastslå værdien eller
kvaliteten af fx læring, undervisning eller uddannelse. Evaluering kan
defineres som anvendelsesorienteret, systematisk og databaseret vurdering af
resultater.
. Anvendelsesorienteret betyder, at evalueringen vil skabe grundlag for
handling
. Systematisk betyder, at evalueringen anvender metoder og følger regler
. Databaseret betyder, at der bygges på konkrete, relevante oplysninger
. Vurdering betyder, at der altid er et skøn involveret
. Resultater handler om de processer, der kommer ud af uddannelse,
undervisning og læreprocesser (ibid.).
Evalueringsforskeren Peter Dahler-Larsen skelner mellem evalueringsgenstand,
evalueringsmetoder samt evalueringsanvendelse (Dahler-Larsen
1999). Evalueringsgenstanden kan være organisationen, uddannelsen
undervisningen eller elevernes læring (Andersen m.fl. 2017; Dahler-Larsen
1999). Evalueringsmetoden kan være kvalitativ eller kvantitativ.
Hvis man vælger at anvende en kvantitativ metode, er det for at få mange
svar gennem fx en spørgeskemaundersøgelse. En kvalitativ metode
kan være interviews med udvalgte elever eller medarbejdere for at forstå
en situation eller problemstilling i dybden. Evalueringsanvendelse kan
ifølge Dahler-Larsen (1999) være på de syv forskellige måder (se nedenstående
punktopstilling), som opslaget her kommer ind på. Evaluering
som kontrol anvender fx ministerier og styrelser, som ud fra ensartede
evalueringskriterier kontrollerer og sammenligner uddannelser. Evaluering
som læreproces har til hensigt at reflektere over og udvikle fx undervisning.
I alle tilfælde kan evaluering betragtes som let at kontrollere og
som medvirkende til at udvikle kvaliteten på uddannelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Erhvervsdidaktisk opslagsbog |
Redaktører | Marianne Riis, Anna Brodersen |
Antal sider | 5 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2023 |
Sider | 73-77 |
ISBN (Trykt) | 9788702373929 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- erhvervsuddannelser
- evaluering
- Uddannelse, professioner og erhverv