TY - CHAP
T1 - Evaluering af de daglige rutiner i daginstitutionen
AU - Høgh, Trine
AU - Smidt, Søren Laibach
PY - 2018/8
Y1 - 2018/8
N2 - Dette kapitel handler om de daglige rutinesituationer i daginstitutioner og diskuterer betydningen af, at det pædagogiske personale samt pædagogstuderende i praktik retter opmærksomheden mod dagligdagens rutiner og gør dem til genstand for løbende refleksion, målsætning, evaluering og kvalificering. Kapitlet vil præsentere to bachelorprojekter, der med afsæt i skriftlige observationer og videoobservationer undersøger konkrete rutiner knyttet til henholdsvis måltidet og garderoben i to daginstitutioner i Nordvestjylland. Begge undersøgelser peger på vigtigheden af, at det pædagogiske personale forstår og værdsætter rutinerne som betydningsfulde pædagogiske læringsmiljøer, hvor børn møder voksne, der inviterer til samspil, og som er nysgerrige efter at forstå de perspektiver, som børnene har på de rutineprægede situationer og på deres institutionsliv generelt.
AB - Dette kapitel handler om de daglige rutinesituationer i daginstitutioner og diskuterer betydningen af, at det pædagogiske personale samt pædagogstuderende i praktik retter opmærksomheden mod dagligdagens rutiner og gør dem til genstand for løbende refleksion, målsætning, evaluering og kvalificering. Kapitlet vil præsentere to bachelorprojekter, der med afsæt i skriftlige observationer og videoobservationer undersøger konkrete rutiner knyttet til henholdsvis måltidet og garderoben i to daginstitutioner i Nordvestjylland. Begge undersøgelser peger på vigtigheden af, at det pædagogiske personale forstår og værdsætter rutinerne som betydningsfulde pædagogiske læringsmiljøer, hvor børn møder voksne, der inviterer til samspil, og som er nysgerrige efter at forstå de perspektiver, som børnene har på de rutineprægede situationer og på deres institutionsliv generelt.
KW - daginstitutioner
UR - https://www.dafolo-online.dk/bestil-b%C3%B8ger-og-tryksager-direkte-i-vores-onlinebutik/den-styrkede-p%C3%A6dagogiske-l%C3%A6replan-2018-den-styrkede-p%C3%A6dagogiske-l%C3%A6replan---grundbog-til-dagtilbudsp%C3%A6dagogik-7888
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7160-775-8
T3 - Den professionelle pædagog
SP - 139
EP - 152
BT - Den styrkede pædagogiske læreplan
A2 - Mortensen, Trine Holst
A2 - Næsby, Torben
PB - Dafolo
CY - Frederikshavn
ER -