Evaluering af de daglige rutiner i daginstitutionen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Dette kapitel handler om de daglige rutinesituationer i daginstitutioner og diskuterer betydningen af, at det pædagogiske personale samt pædagogstuderende i praktik retter opmærksomheden mod dagligdagens rutiner og gør dem til genstand for løbende refleksion, målsætning, evaluering og kvalificering. Kapitlet vil præsentere to bachelorprojekter, der med afsæt i skriftlige observationer og videoobservationer undersøger konkrete rutiner knyttet til henholdsvis måltidet og garderoben i to daginstitutioner i Nordvestjylland. Begge undersøgelser peger på vigtigheden af, at det pædagogiske personale forstår og værdsætter rutinerne som betydningsfulde pædagogiske læringsmiljøer, hvor børn møder voksne, der inviterer til samspil, og som er nysgerrige efter at forstå de perspektiver, som børnene har på de rutineprægede situationer og på deres institutionsliv generelt.
OriginalsprogDansk
TitelDen styrkede pædagogiske læreplan : Grundbog til dagtilbudspædagogik
RedaktørerTrine Holst Mortensen, Torben Næsby
Antal sider14
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdatoaug. 2018
Sider139-152
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7160-775-8
StatusUdgivet - aug. 2018
NavnDen professionelle pædagog

Emneord

  • daginstitutioner

Citationsformater

Høgh, T., & Smidt, S. L. (2018). Evaluering af de daglige rutiner i daginstitutionen. I T. H. Mortensen, & T. Næsby (red.), Den styrkede pædagogiske læreplan: Grundbog til dagtilbudspædagogik (s. 139-152). Dafolo. Den professionelle pædagog