Evaluering af ICDP i dagtilbud i Aalborg kommune: Et forskningsprojekt om udvikling af et værktøj

Torben Næsby, Mathilde Egelund Rasmussen, Heidi Trude Holm

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

274 Downloads (Pure)

Abstract

Et forskningsprojekt om udvikling af et værktøj (KVALid) til dialog om kvalitet i arbejdet med ICDP (International Child Development Programme) i pædagogisk praksis i dagtilbud. Rapporten viser arbejdet med at kvalitetssikre UCN's arbejde med ICDP gennem at udvikle et instrument til forskning og evaluering, der på sigt kan skabe evidens for programmet. Målt på de præmisser KVALid opstiller for kvalitet i relationsarbejde og læring møder dagtilbuddet kvalitetsindikatorerne med et gennemsnit på 6 hvilket indikerer høj kvalitet. Pædagogerne er både sensitive, anerkendende og læringsorienterede i deres tilgang til børnene.
Værktøjet skal valideres gennem statistiske analyser, men IRT-modellen ser ud til at fungere tilfredsstillende. Værktøjet kan således i første omgang anvendes til selvevaluering, dialog og fagligt tilsyn
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
Antal sider56
StatusUdgivet - sep. 2016

Emneord

  • Børn og unge
  • ICDP
  • KVALid
  • børnehave
  • dagtilbud
  • evaluering
  • ledelse af læring
  • læring
  • observation
  • relationer
  • vejledning
  • evaluering
  • evidens
  • kvalitet i dagtilbud
  • kvantitativ
  • mixed methods
  • sensitivering

Citationsformater