Evaluering af ICDP i praksis: Hvordan en relations- og ressourceorienteret tilgang kan gøre en forskel for forældres kontakt og tilknytning til barnet.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

12 Downloads (Pure)

Abstract

Evalueringen af efteruddannelsesforløb i ICDP programmet for familiebehandlere ved Børnefamiliehuset i Kolding viser, at netop den relations-og ressourceorienterede tilgang til udvikling af forældrekompetencer er uhyre virksom.
”De har jo fået fat i nogle familier, hvor der er taget små afgørende skridt – noget ingen tidligere har kunnet gøre” (interview faglig udvikler)
ICDP programmet anvender video og billeder i arbejdet med otte samspilstemaer og syv sensitiveringsprincipper. Familiebehandlerne har ændret pædagogisk praksis i arbejdet med styrkelse af udfordrede forældres forældrekompetencer, og både forældre og professionelle fremhæver anerkendelse af familiens ressourcer som en vigtig løftestang. Dertil kommer vægtlægning af selv små forandringer i forældres selvopfattelse samt opfattelse af barnet og deres indbyrdes relation.
Evalueringen følger virkningen af efteruddannelsen helt ud til forældrene, som måske for første gang har fået en stemme omkring en konkret måde at blive vejledt på. Forældrene er forbavsede over den positive måde, de bliver mødt på, og det er nyt for dem at være dagsordensættende i forhold til prioritering af, hvad vejledningen skal have som omdrejningspunkt.
OriginalsprogDansk
Antal sider27
StatusUdgivet - 13 feb. 2015

Emneord

  • forældre

Citationsformater