Evaluering af optagelsessamtalerne på læreruddannelsen: Optaget 2014

Alan Klæbel Weisdorf, Hanna Andersen-Mølgaard, Susanne Eskildsen, Peter Hougaard Madsen, Anne-Katrine Lefmann, Tine Tolstrup Petersen, Jesper Risom

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Abstract

Denne rapport er udarbejdet i et samarbejde mellem Styrelsen for Videregående Uddannelser og Danske Professionshøjskoler. Rapporten indgår som et led i opfølgningsarbejdet på implementeringen af den nye læreruddannelse, som havde sit første optag i 2013.

Denne rapport tager udgangspunkt i optaget på læreruddannelsen i 2014, og bygger videre på vores viden om og vurderinger af konceptet for samtalerne, implementeringen og så vidt muligt effekten af den del af det nye optagelsessystem. Endvidere inddrages data fra studerende optaget på uddannelsen i 2013, bl.a. i forhold til frafald og med hensyn til de studerendes oplevelser af optagelsessystemet set i lyset af deres erfaringer fra 1. studieår.

På baggrund af den samlede evaluering for optaget 2014 vurderes det, at det nye optagelsessystem overordnet set er velfungerende og bør fortsættes. Evalueringen indeholder desuden en række anbefalinger angående forbedringer og udvikling af modellen for optagelsessamtalerne. Nogle af anbefalingerne retter sig mod optagelsesrunden for 2015, og andre anbefalinger lægger op til et mere grundigt og tidskrævende udviklingsarbejde. Endelig er nogle af anbefalinger gentaget fra evalueringen af optaget 2013, og enkelte anbefalinger fra sidste evalueringsrapport er udgået.
OriginalsprogDansk
ForlagDanske Professionshøjskoler
Antal sider23
ISBN (Elektronisk)978-87-92962-23-2
StatusUdgivet - 13 mar. 2015

Citationsformater