Evaluering af skolepuljen: 1. midtvejsraport

Simon Calmar Andersen, Lau Meldgaard Andersen, Gitte Sommer Harrits, Ulrik Hvidman, Marlene Vita Kristensen, Søren Munkedal

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Abstract

Regeringen har iværksat en ”Pulje til løft af de fagligt svageste elever i folkeskolen” (også kaldet skolepuljen eller elevløftspuljen) blandt folkeskoler i Danmark. Puljen er målrettet skoler med en høj andel af elever i normalklasser, der ikke opnår et karaktergennemsnit på mindst 4 i både dansk og matematik ved folkeskolens bundne prøver i 9. klasse. Skolepuljen gav i det første år (skoleåret 2017/18) skolerne en præmie på mellem 1,3 og 1,5 mio. kr., hvis de reducerede andelen af elever i målgruppen (karaktergennemsnit under 4) med fem procentpoint i forhold til perioden 2013/14 - 2015/16. De deltagende skoler blev desuden tilbudt at deltage i et inspirationsprogram, som hjælp til fagligt udfordrede elever.
På baggrund af registerdata over blandt andet karakterer, nationale test og elevtrivselsmålinger samt spørgeskemaundersøgelser og kvalitative interviews blandt både inviterede og ikke-inviterede skoler præsenterer denne rapport resultaterne af den første delevaluering af skolepuljen. Evalueringen har undersøgt, om skolepuljen
efter det første år har haft den intenderede positive effekt på elevernes karakterer. Samtidig har evalueringen haft fokus på, om skolepuljen har haft negative, ikke-intenderede effekter.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagTrygfondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet
Antal sider68
StatusUdgivet - apr. 2019

Emneord

  • ledelse
  • folkeskolen

Citationsformater