Evaluering i idrætsundervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I dette kapitel sætter vi fokus på evaluering i idrætsundervisningen med henblik
på både at kunne anvende, diskutere og forholde sig kritisk til forskellige evalueringsformer og evaluering mere generelt. Kapitlet indledes med en kort diskussion af brugen af evaluering i idrætsundervisningen. Dernæst følger en introduktion til evaluering og til formålet med evaluering. Derefter præsenteres to overordnede kategorier af evaluering, nemlig formativ og summativ evaluering, samt en række forskellige evalueringsformer og -værktøjer. Afslutningsvis præsenteres fire evalueringskompetencer, som kendetegner den professionelle idrætslærer. Selv om der er en tæt sammenhæng mellem evaluering af og i idrætsundervisningen, har vi valgt at placere evaluering af idrætsundervisningen i kapitel 7 om udvikling af idrætsundervisning, idet evaluering af idrætsundervisning også er tæt relateret til udvikling af idrætsundervisning.
OriginalsprogDansk
TitelIdræt i skolen : en grundbog i idrætsdidaktik
RedaktørerJens-Ole Jensen, Thomas Piaster, Henrik Taarsted Jørgensen
Antal sider13
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2024
Sider197-209
Kapitel6
ISBN (Trykt)978-87-500-6452-7
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Børn og unge
  • idræt
  • dannelse
  • didaktik
  • pædagogik
  • undervisning

Citationsformater