Abstract
I dette kapitel sætter vi fokus på evaluering i idrætsundervisningen med henblik
på både at kunne anvende, diskutere og forholde sig kritisk til forskellige evalueringsformer og evaluering mere generelt. Kapitlet indledes med en kort diskussion af brugen af evaluering i idrætsundervisningen. Dernæst følger en introduktion til evaluering og til formålet med evaluering. Derefter præsenteres to overordnede kategorier af evaluering, nemlig formativ og summativ evaluering, samt en række forskellige evalueringsformer og -værktøjer. Afslutningsvis præsenteres fire evalueringskompetencer, som kendetegner den professionelle idrætslærer. Selv om der er en tæt sammenhæng mellem evaluering af og i idrætsundervisningen, har vi valgt at placere evaluering af idrætsundervisningen i kapitel 7 om udvikling af idrætsundervisning, idet evaluering af idrætsundervisning også er tæt relateret til udvikling af idrætsundervisning.
på både at kunne anvende, diskutere og forholde sig kritisk til forskellige evalueringsformer og evaluering mere generelt. Kapitlet indledes med en kort diskussion af brugen af evaluering i idrætsundervisningen. Dernæst følger en introduktion til evaluering og til formålet med evaluering. Derefter præsenteres to overordnede kategorier af evaluering, nemlig formativ og summativ evaluering, samt en række forskellige evalueringsformer og -værktøjer. Afslutningsvis præsenteres fire evalueringskompetencer, som kendetegner den professionelle idrætslærer. Selv om der er en tæt sammenhæng mellem evaluering af og i idrætsundervisningen, har vi valgt at placere evaluering af idrætsundervisningen i kapitel 7 om udvikling af idrætsundervisning, idet evaluering af idrætsundervisning også er tæt relateret til udvikling af idrætsundervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Idræt i skolen : en grundbog i idrætsdidaktik |
Redaktører | Jens-Ole Jensen, Thomas Piaster, Henrik Taarsted Jørgensen |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 197-209 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-6452-7 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- idræt
- dannelse
- didaktik
- pædagogik
- undervisning