Evaluering i klinisk undervisning: Kapitel 8

Dorte Nielsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Evaluering er en stor del af den kliniske undervisers pædagogiske praksis. Der skal både evalueres undervejs i den kliniske uddannelsesperiode med henblik på udvikling af den studerendes kompetencer, og der skal evalueres afslutningsvis for at bedømme, om den studerende har udviklet de kliniske kompetencer, som er beskrevet i mål for læringsudbyttet.
I dette evalueringsfelt er der flere udfordringer for den kliniske underviser. Den største udfordring ligger nok i, at den kliniske underviser på en gang både er vejleder i en udviklingsproces og bedømmer af et læringsresultat. En anden udfordring består i, at den kliniske underviser skal medvirke ved evaluering af uddannelsesstedets uddannelsestilbud, således at den kliniske undervisning hele tiden er af god kvalitet.
I dette kapitel beskrives først de formelle krav til evaluering i professionsbacheloruddannelser. Et tilbageblik på forskellige opfattelser og anvendelse af evaluering gennem tiden sætter et nutidigt evalueringsbegreb ind i en historisk sammenhæng. Evalueringsbegrebet foldes ud og udvalgte definitioner på evaluering belyses. Evaluering foregår på både organisations- og individniveau, og evalueringstyperne formativ og summativ evaluering samt selvevaluering beskrives og relateres til klinisk undervisning. Der findes mange evalueringsmetoder og –redskaber. I dette kapitel omtales nogle med relevans for klinisk undervisning. Afslutningsvis beskrives og diskuteres den kliniske undervisers dobbeltrolle ved evaluering.


OriginalsprogDansk
TitelKlinisk vejledning og pædagogisk kompetence i professionsuddannelser
RedaktørerHelle Brøbecher, Ulla Mulbjerg
Antal sider22
ForlagMunksgaard
Publikationsdato2010
ISBN (Trykt)978-87-628-0917-8
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • didaktik

Citationsformater

Nielsen, D. (2010). Evaluering i klinisk undervisning: Kapitel 8. I H. Brøbecher, & U. Mulbjerg (red.), Klinisk vejledning og pædagogisk kompetence i professionsuddannelser Munksgaard.