Abstract
Kapitlet argumenterer for, at evaluerings- og feedbackpraksis bør vælges på baggrund af undervisningens mål – og ikke i omvendt rækkefølge. Dette vil jeg gøre ved først at definere de to begreber hver for sig, for derved at tydeliggøre deres forskelle. Jeg mener, det kan belyse nogle fundamentale forskelligheder i deres funktion i forhold til undervisning. Ved at få øje på deres forskellige funktioner, vil min påstand være, at det bliver nemmere at arbejde bevidst med evaluering og feedback i sin praksis som lærer. Dernæst vil jeg udfolde de to begreber ved at komme med eksempler på en række forskellige typer af evaluerings- og feedbackpraksisser. Efterfølgende vil jeg sammenholde begreberne og tydeliggøre deres overlap, sammenbundenhed og ofte uadskillelighed. Endelig vil jeg diskutere, hvilken konsekvens forskellige evaluerings- og feedbackpraksisser får for undervisning og elevernes læring og dannelse.
Kapitlets overordnede budskab bliver således, at evaluering og feedback er særdeles vigtige og nødvendige, men ikke neutrale værktøjer, og at læreren må have viden herom for at benytte dem bevidst og hensigtsmæssigt.
Kapitlets overordnede budskab bliver således, at evaluering og feedback er særdeles vigtige og nødvendige, men ikke neutrale værktøjer, og at læreren må have viden herom for at benytte dem bevidst og hensigtsmæssigt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik & almen didaktik : en grundbog |
Redaktører | Anja Madsen Kvols, Benedikte Vilslev Petersen, Mikkel Wiskerchen |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Klim |
Publikationsdato | 8 aug. 2024 |
Sider | 239-251 |
ISBN (Trykt) | 9788772049762 |
Status | Udgivet - 8 aug. 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- evaluering
- feedback
- Uddannelse, professioner og erhverv