Abstract
Projektet Cool Beans er gennemført i et samarbejde mellem Meyers Madhus og Faaborg-Midtfyn Kommune som en kombineret efteruddannelses- og undervisningsindsats på 3 skoler (4 matrikler) i kommunen fra august til februar 2019. En af de centrale indsatser i Cool Beans er ’Train-the-trainer’ (TTT), hvor lokale lærere opkvalificeres af en underviser fra Meyers Madhus til at gennemføre undervisning ud fra bestemte pædagogiske og kulinariske principper udviklet af Meyers Madhus. En anden central indsats er, at de lokale lærere gennemfører et undervisningsforløb på 12 gange på egen skole, hvor eleverne hver gang laver et måltid mad fra bunden. Cool Beans er udviklet som et undervisningsforløb målrettet maddannelse og understøttende undervisning.
Projektet er finansieret af Undervisningsministeriets pulje ’Maddannelse i Skolen’ og iværksat på baggrund af gode erfaringer fra et forudgående tilsvarende forløb i Herning Kommune, der medførte et ønske om at udbrede Cool Beans til nye kommuner. Forløbet i Herning blev ikke eksternt evalueret, og som en del af den nye udbredelse til Faaborg-Midtfyn Kommune, blev der formuleret et ønske om en evaluering af projektets effekt i forhold til elevernes maddannelse.
Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, har udarbejdet et evalueringsdesign, der skal dokumentere indsatsens effekt for de deltagende elevers maddannelse ved at gennemføre en start- og slutmåling ved hjælp af spørgeskemaer til eleverne. Et mindre felt- og dokumentstudium af indsatsens pædagogisk/didaktiske mål og praksis supplerer målingerne, og skal give grundlag for efterfølgende tolkning, dialog og debat i forhold til hvordan projektet har betydning for eleverne, og hvordan begrebet ’maddannelse’ gøres brugbart i en pædagogisk/didaktisk praksis.
Projektet er finansieret af Undervisningsministeriets pulje ’Maddannelse i Skolen’ og iværksat på baggrund af gode erfaringer fra et forudgående tilsvarende forløb i Herning Kommune, der medførte et ønske om at udbrede Cool Beans til nye kommuner. Forløbet i Herning blev ikke eksternt evalueret, og som en del af den nye udbredelse til Faaborg-Midtfyn Kommune, blev der formuleret et ønske om en evaluering af projektets effekt i forhold til elevernes maddannelse.
Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, har udarbejdet et evalueringsdesign, der skal dokumentere indsatsens effekt for de deltagende elevers maddannelse ved at gennemføre en start- og slutmåling ved hjælp af spørgeskemaer til eleverne. Et mindre felt- og dokumentstudium af indsatsens pædagogisk/didaktiske mål og praksis supplerer målingerne, og skal give grundlag for efterfølgende tolkning, dialog og debat i forhold til hvordan projektet har betydning for eleverne, og hvordan begrebet ’maddannelse’ gøres brugbart i en pædagogisk/didaktisk praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 40 |
---|---|
Status | Udgivet - 21 aug. 2019 |
Emneord
- Børn og unge
- Maddannelse
- Læring, pædagogik og undervisning
- Madkundskab