Eventyrerne og de strandede: læsning af Rejsemagasinet Escape på iPad. Eyetrackingundersøgelse i samarbejde med Berlingske Media

Peter Jacobsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

Abstract

Rapporten er blevet til på basis af en eyetracktest og opfølgende interviewundersøgelse gennemført hos Berlingske Media i juli 2014. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samarbejdede med analyseafdelingen hos Berlingske Media om undersøgelsen, der først og fremmest havde til formål at finde svar på en række konkrete spørgsmål om brugen af den digitale udgave af rejsemagasinet Escape.

Eyetracktesten og de opfølgende interviews gav vigtige informationer om, hvordan brugerne tilgår og oplever bladring og læsning af digitale magasiner. Disse informationer samles og analyseres i rapporten.

Titlen på rapporten, ”Eventyrerne og de strandede”, henviser til typiske brugerprofiler i eyetracktesten. ”Eventyrerne” gik glade på opdagelse i historiernes forskellige strukturer og designs og tog imod navigations-udfordringer med stor ro. ”De strandede” beskriver en anden brugertype, som i højere grad blev stressede over at møde forhindringer og uventede reaktioner fra iPad´en.

Rapporten konkluderer ud fra testmaterialet, at iPad-brugerne generelt er positive over for læsning af magasinet Escape på tablet. De fandt magasinet forholdsvis let at navigere rundt i og oplevede de interaktive elementer i magasinet som værdiskabende.

Af forskellige artikeltyper i magasinet foretrak testpersonerne den klassiske magasinartikel suppleret med fotogallerier, video og pop-op-tekster.

Det stod dog klart, at mange brugere har svært ved at finde rundt i et digitalt magasin. Navigations-signalerne bør være klare og konsistente, og ligeledes bør artikel-designet være konsistent: Brugerne må heller ikke på dette plan være i tvivl om funktionaliteten. Det gør brugerne usikre, at der ”leges” med artiklernes design og funktionalitet.

Endelig er det oplagt at udarbejde visuelle signaler, der hjælper læseren til at kunne ”finde vej” i et digitalt magasin, lige så let som det foregår i det trykte magasin.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagDanmarks Medie- og Journalisthøjskole
Antal sider26
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • journalistik
  • web og mobile platforme
  • medieproduktion
  • digitale medier
  • iPad

Citationsformater