Evidens, pædagogik og politik - en småbørnspædagogisk vending

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I løbet af de seneste 20 år er forestillingen om evidensbaseret praksis i stigende grad trængt sig på, ikke bare som videnskabelig diskussion, men også i høj grad som en politisk dagsorden, der berører stort set alle velfærdsprofessioner. Men hvordan kan vi forstå denne evidensbølge. Hvorfor er den blevet så populær? Og ikke mindst: Hvad betyder det for den pædagogiske profession? Repræsenterer evidensbevægelsen et form for tillidsbrud, i dens tilsidesættelse af de lokale faglige skøn? Eller må man snarere forstå bevægelsen som en tillidsreparation, i den forstand at den faglige praksis bringes tættere på videnskaben og dermed opnår forskellige former for kvalitets- og statusløft? Det er nogle af de spørgsmål som vil blive diskuteret i dette kapitel.
    OriginalsprogDansk
    TitelProblembarna : Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern
    RedaktørerMari Pettersvold, Solveig Østrem
    Antal sider22
    UdgivelsesstedOslo
    ForlagCappelen Damm Akademisk
    Publikationsdato1 aug. 2019
    Sider256-278
    Kapitel13
    ISBN (Trykt)978-82-02-56952-5
    StatusUdgivet - 1 aug. 2019

    Emneord

    • Børn og unge
    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater