Abstract
Evidensbaserede programmer er i de seneste år blevet en del af mødet mellem børn og personale i en række danske børnehaver. Det kendetegner sådanne programmer, at de er importerede kommercielle produkter, udviklet til brug i familiebehandling eller i relation til børn med særlige udfordringer, at deres brug er politisk initierede og at de anviser detaljerede og omfattende scripts og procedurer det pædagogiske personale loyalt skal anvende. Oplægget vil tage afsæt i ph.d. projektet ”Evidensbaserede metode: Organisering af barndom og børneliv” som undersøge denne udvikling med særlig interesse for, hvordan både børnehavepædagogik og program formes i mødet med hinanden. Med afsæt i et omfattende etnografisk feltarbejde fra tre børnehaver som arbejder med ”De Utrolige År” vil oplægget især have fokus på følgende spørgsmål: Hvordan oplever børnehavebørn programmets scripts og procedurer? Hvordan former arbejdet med programmet relationer mellem børn og voksne? Hvad sker der med børnehavebørns ret til deltagelse og medbestemmelse, når en evidensbaseret manual kræver det pædagogiske personales loyalitet?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 6 jun. 2018 |
Status | Udgivet - 6 jun. 2018 |
Begivenhed | Demokrati i Barnehagen - Universitet i Agder, Kristiansand, Norge Varighed: 6 jun. 2018 → 7 jun. 2018 |
Konference
Konference | Demokrati i Barnehagen |
---|---|
Lokation | Universitet i Agder |
Land/Område | Norge |
By | Kristiansand |
Periode | 06/06/18 → 07/06/18 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- demokrati
- evidens
- småbørnspædagogik
- Skoler, fag og institutioner
- Evidensbaserede metoder
- daginstititoner
- demokrati
- evidens
- Uddannelse, professioner og erhverv
- demokrati
- evidens
- evidensbaserede metoder