Evidensbaserede metoder i børnehaven og børns ret til demokratisk deltagelse

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Evidensbaserede programmer er i de seneste år blevet en del af mødet mellem børn og personale i en række danske børnehaver. Det kendetegner sådanne programmer, at de er importerede kommercielle produkter, udviklet til brug i familiebehandling eller i relation til børn med særlige udfordringer, at deres brug er politisk initierede og at de anviser detaljerede og omfattende scripts og procedurer det pædagogiske personale loyalt skal anvende. Oplægget vil tage afsæt i ph.d. projektet ”Evidensbaserede metode: Organisering af barndom og børneliv” som undersøge denne udvikling med særlig interesse for, hvordan både børnehavepædagogik og program formes i mødet med hinanden. Med afsæt i et omfattende etnografisk feltarbejde fra tre børnehaver som arbejder med ”De Utrolige År” vil oplægget især have fokus på følgende spørgsmål: Hvordan oplever børnehavebørn programmets scripts og procedurer? Hvordan former arbejdet med programmet relationer mellem børn og voksne? Hvad sker der med børnehavebørns ret til deltagelse og medbestemmelse, når en evidensbaseret manual kræver det pædagogiske personales loyalitet?
OriginalsprogDansk
Publikationsdato6 jun. 2018
StatusUdgivet - 6 jun. 2018
BegivenhedDemokrati i Barnehagen - Universitet i Agder, Kristiansand, Norge
Varighed: 6 jun. 20187 jun. 2018

Konference

KonferenceDemokrati i Barnehagen
LokationUniversitet i Agder
Land/OmrådeNorge
ByKristiansand
Periode06/06/1807/06/18

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • demokrati
  • evidens
  • småbørnspædagogik
  • Skoler, fag og institutioner
  • Evidensbaserede metoder
  • daginstititoner
  • demokrati
  • evidens
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • demokrati
  • evidens
  • evidensbaserede metoder

Citationsformater