Abstract
University College Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg og Odense har i efteråret 2007 og foråret 2008 arbejdet med projekt ’Uddannelse af kliniske vejledere i anvendelse af evidensbaseret viden i den kliniske sygepleje’. Projektet slutter efter planen i efteråret 2008. Projektet går ud på at undersøge, om de kliniske vejledere gennem arbejdet med interventionsprogrammet kan udvikle kompetencer til at anvende evidensbaseret viden i forhold til aktuelle problemstillinger i sygeplejen og på grundlag heraf udvikle sygepleje i afdelingen. Projektet har ført til et lærerigt og frugtbart samarbejde mellem undervisere fra sygeplejerskeuddannelsen og de kliniske vejledere ved afdelinger ved Odense Universitetshospital, OUH, Svendborg Sygehus. Vi oplever, at arbejdet med interventionsprojektet har været særdeles givende for begge parter. For det første har de kliniske vejledere erhvervet sig ny viden. Om processerne og de metoder, der er forbundet med at arbejde med evidensbaseret sygepleje, og hvilken betydning det har for den kliniske sygepleje. For det andet har vi selv erhvervet os indsigt i de læreprocesser,der er væsentlige for arbejdet med evidensbaseret sygepleje. Denne indsigt kan vi anvende til at udvikle undervisningsprogrammer i grunduddannelsen og på efter- og videreuddannelsen, der har fokus på metoder til at inddrage evidensbaseret viden i den kliniske sygepleje.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Udvikling på tværs : Evaluering |
Redaktører | Michael Juul Therkelsen, Mediasyd |
Antal sider | 4 |
Forlag | University College Lillebælt |
Publikationsdato | 2008 |
Sider | 27-31 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- evidensbaseret sygepleje
- kliniske vejledere
- læreprocesser