Fælles kompetence-, videns- og færdighedsmål styrker samarbejdet mellem Læreruddannelsen og museerne - Almen dannelse (KLM) og Kristendomskundskab/religion

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i den nye læreruddannelses opbygning omkring kompetence-, videns- og færdighedsmål. Hvordan spejler disse mål sig i museernes videnspotentialer og samlinger? Og hvordan kan en større bevidsthed om disse mål sikre et frugtbart samarbejde mellem museerne og læreruddannelsens fag? I artiklen fremhæves to fag, det obligatoriske fag Almen dannelse/KLM (forkortelse for Kristendomskundskab, livsoplysning, medborgerskab) og undervisningsfaget Kristendomskundskab/religion, der traditionelt set ikke har involveret sig i samarbejde med museerne, men som ved nærmere eftersyn viser oplagte samarbejdsmuligheder.
OriginalsprogDansk
TitelPraksismanual : Samarbejde mellem museer, læreruddannelser og skoler
RedaktørerTine Seligmann
Antal sider8
ForlagMuseet for Samtidskunst, i samarbejde med Skoletjenesten på Sjælland
Publikationsdato2014
Udgave1
Sider138-145
ISBN (Trykt)978-87-90690-33-5
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • læreruddannelsen
  • folkeskolen
  • undervisning
  • entreprenørskabsundervisning
  • didaktik

Citationsformater