TY - JOUR
T1 - Fælles om elevfravær?
T2 - En analyse af forældres perspektiver på årsagerne til deres børns langvarige, bekymrende skolefravær og samarbejde med skolen
AU - Larsen, Anne Sofie Trangeled
AU - Damsgaard, Majbrit Mohr
AU - Østergaard, Jens Sand
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - Med udgangspunkt i semistrukturerede interview med forældre til børn i længerevarende, bekymrende skolefravær, præsenterer denne artikel et forældreperspektiv på årsagerne til børn og unges skolefravær, oplevelserne med skole-hjemsamarbejde og rådgivningsmøder om deres barns skolefravær. Projektet arbejder ud fra et systemfunktionalistisk perspektiv på fraværsproblematikker og præsenterer interview med 6 forskellige forældre til børn og unge i langvarigt, bekymrende skolefravær. I artiklen analyserer vi disse interview ud fra en tematisk forløbsanalyse af disse forældres oplevelser af deres barns skolefraværsforløb: fra de første tegn på mistrivsel viser sig, til barnet udvikler langvarigt, bekymrende skolefravær, til beskrivelsen af skole-hjemsamarbejdet og rådgivende samtaler med det offentlige. I artiklen fremlægger vi gennemgående temaer fra forældrenes beskrivelser af deres barns periode med skolefravær, hvad de ser som årsagerne til deres barns vanskeligheder og hvordan det viser sig, samt deres oplevelser af ofte manglende medinddragelse i møderne omkring støtten til deres barn.
AB - Med udgangspunkt i semistrukturerede interview med forældre til børn i længerevarende, bekymrende skolefravær, præsenterer denne artikel et forældreperspektiv på årsagerne til børn og unges skolefravær, oplevelserne med skole-hjemsamarbejde og rådgivningsmøder om deres barns skolefravær. Projektet arbejder ud fra et systemfunktionalistisk perspektiv på fraværsproblematikker og præsenterer interview med 6 forskellige forældre til børn og unge i langvarigt, bekymrende skolefravær. I artiklen analyserer vi disse interview ud fra en tematisk forløbsanalyse af disse forældres oplevelser af deres barns skolefraværsforløb: fra de første tegn på mistrivsel viser sig, til barnet udvikler langvarigt, bekymrende skolefravær, til beskrivelsen af skole-hjemsamarbejdet og rådgivende samtaler med det offentlige. I artiklen fremlægger vi gennemgående temaer fra forældrenes beskrivelser af deres barns periode med skolefravær, hvad de ser som årsagerne til deres barns vanskeligheder og hvordan det viser sig, samt deres oplevelser af ofte manglende medinddragelse i møderne omkring støtten til deres barn.
KW - Socialt arbejde og sociale forhold
KW - Forløbsundersøgelse
KW - børn og unge
KW - folkeskolen
KW - forældresamarbejde
KW - skolefravær
U2 - 10.17896/UCN.perspektiv.n16.580
DO - 10.17896/UCN.perspektiv.n16.580
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2977
SP - 17
EP - 26
JO - UCN PERSPEKTIV
JF - UCN PERSPEKTIV
IS - 16
ER -